Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Sexism i Bovallstrand, Bohuslän

20/05 21:01
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Bovallstrands Badinrättning AB i Bohuslän anlades redan 1909, och är en av Sotenäs kommuns mest anrika badanrättningar. På en turistkarta över Badholmarna illusteras badstranden med en tecknad toppless storbystad kvinna, nästan lika stor som hela Badholmarna. Midjan är indragen, de bara brösten putar ut, och över axlarna faller ett långt, mörkt hår. Bilden på den barbröstade kvinnan har väckt uppmärksamhet under måndagen.

Göran Olsson, ordförande i Sotenäs Turism, som ger ut kartan, säger att bilden symboliserar ett nakenbad och att flera av Sotenäs badplatser har haft den barbröstade kvinnan som kartsymbol för badstrand. De har tagits bort, men inte denna.
– Vi ska ha ett möte på torsdag och då ska jag föreslå att den tas bort. Förhoppningsvis har den försvunnit på fredag.
Under dagen har det riktats anklagelser om sexism mot turistbyrån, men dessa vill han inte ta ställning till.
– Jag har inga synpunkter på det, men det är konstigt att bröst kan väcka så mycket uppmärksamhet. Det handlar om en planch som har suttit där i tio år och ingen har sagt något, men det räcker med att en person gör det, säger Göran Olsson.

Men vem anmäler Sotenäs Turism för sexism? Jo, Maja Koppfeldt från Göteborg. Badkartan blev en chock för henne.
– Det är så obotligt korkad, ta bort och gör om. Jag blir arg, det är kommunens ansvar att ha reklam som inte är sexistisk. Man undrar vem som har godkänt det här och varför? Vad är anledningen till att det ser ut så? säger Maja Koppfeldt.

Ack ja, nu kommer badjävlarna ut på landet. Chock låter allvarligt... man hoppas att den har gått över...

Även Badholmarnas vd Roland Mattsson kritiserar hur Sotenäs Turism marknadsför platsen:
– Bilden sammanfaller inte på något sätt med vår kvinnosyn eller verksamheten på Badholmarna. Det är en dålig illustration och jag hoppas man byter ut den. Något uttalat nakenbad finns inte, och har inte funnits på Badholmarna.

Annars gäller nya EU-regler sedan den 21 juni i fjol. Skyltar ska finnas på landets större badplatser och badsugna ska informeras på plats om badvattnets kvalitet på EU-skalan från ”Utmärkt badvatten” till ”Avrådan från bad”.
Det borde kanske en turismordförande och en vd i en badanläggning känna till...

Skyltning av nakenbad kan göras med den så kallade "stjärtskylten". Inga tuttar där inte!

[www.svd.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Sexism i Bovallstrand, Bohuslän

Public Service 2889 20/05 21:01

Topless tjejer leker med badboll

Public Service 1380 21/05 00:03

Hahaha!

Anonym användare 643 21/05 10:08

Ja, spooky!

Public Service 603 21/05 10:21

Badjävlarna

Anonym användare 771 21/05 10:46

Jag vill att

Public Service 635 21/05 10:52

Herregud!

Anonym användare 642 21/05 11:59

Jaaaaaaaaaaa!

Public Service 727 21/05 12:27

Sexträffar på Truvebadet

Public Service 1282 12/08 21:17

Gökaträffar på Hökafältet, Laholm

Public Service 1098 23/08 21:26

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 15
Web Analytics