Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Glitterkänslan kom plötsligt av sig

Anonym användare
07/04 10:32
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Om hur självobjektifiering startar.

"Jag står vid kassan i en butik för att betala hårspännen till mina barn. Spännena glittrar och jag ber att få dem inslagna. Det är nästan tomt i butiken – kanske är jag den enda kunden.
Jag får hur som helst mycket uppmärksamhet av de två kvinnor som arbetar i butiken. Väldigt mycket uppmärksamhet.

”Dina flickor kommer att älska detta, för det är två flickor du har eller hur?” ”Flickor älskar glitter.” ”Modet är väldigt glittrigt just nu – titta bara på alla nyinkomna tröjor hur de glittrar.”
Jag svarar med ett försök till leende, men någonstans här känner jag att jag inte vill spela denna lilla teater längre, trots att jag löst biljett helt frivilligt.

När jag i olika sammanhang talat med 40-talister, som fick barn som växte upp på 70-talet, brukar de framhålla den tillbakagång som infunnit sig i synen på flickors och pojkars kläder och utseende. Att vi idag, kanske mer än någonsin, målar in tjejer och killar i var sin rosa och blå vrå och att det idag, till skillnad från på 70-talet, uppfattas som modigt av de föräldrar som träder över dessa konstruerade könskoder.

Jag tror dock att denna backlash i fråga om barnkläder och annat snarast är en bieffekt av något annat. Jag tror inte det spelar så stor roll om det är hårspännen, kläder, tvättmedel eller inredningsprylar som ska konsumeras, det centrala är ATT det ska konsumeras. När det ska köpas och säljas så mycket som möjligt, har vi inte så mycket ork och energi att vara kritiska till de varor vi väljer och då ges ett utmärkt tillfälle att kränga även sådant som är, lite förenklat, rosa och blått.

Konsumtionshetsen gör oss, skulle jag vilja påstå, lite enfaldiga och enkelspåriga och kan förklara att placeringen av ett nytt köpcentrum lyckas bli en av de stora framtidsutmaningarna och samhällsfrågorna.

Jag märker att jag själv ibland bortförklarar det jag konsumerar med att ”mina barn gärna vill ha något”. Som om det skulle vara ett argument. Det är ju jag som är vuxen och det är jag som står där och konsumerar glittriga hårspännen. Men glitterkänslan kom liksom av sig där i butiken, som den lätt gör när man inte handlat som man egentligen vill…"

[www.alingsastidning.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Glitterkänslan kom plötsligt av sig

Anonym användare 423 07/04 10:32

Hårspännen á 49:90

Public Service 193 07/04 11:53

Knullbarhet

Anonym användare 177 07/04 13:59

Knullbara marsianer

Public Service 303 07/04 14:39

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 15
Web Analytics