Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Flyg inte med Qatar Airways!

15/09 17:43
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

I februari 2014 publicerade Expressens Johanna Karlsson artikeln "Sanningen om lyxen på Qatar Airways" som handlade om Qatar Airways skrämmande behandling av sina anställda. I bolagets internationella kabinpersonalstyrka finns över 120 nationaliteter representerade, som liksom all annan utländsk arbetskraft får sitt visum i Qatar genom att arbetsgivaren är sponsor. Flygvärdinnorna tvingas skriva på långa tystnadsavtal som gäller efter att de sparkats. Man kan inte flytta utan arbetsgivarens medgivande, inte lämna Qatar och inte byta jobb. De måste vara singel i fem år, undantag sker endast efter tillstånd av VD:n Akbar Al Baker, och den som blir gravid måste meddela företaget detta meddetsamma. Qatar Airways förbehåller sig vidare rätten att sparka anställda utan att redovisa skälet.

”Bullshit”, kommenterade vd Akbar Al Baker Johanna Karlssons uppgifter i en intervju med CNN. Företaget ursäktar sin policy med att Qatar på 80-talet hade problem med unga ryska prostituerade. Det lilla ökenlandet har alltså tvingats skydda sig mot prostituerade genom att låsa in, övervaka, hänga ut, deportera och svartlista sina kvinnliga anställda. Förföljelserna och övergreppen ska alltså föreställa en sorts vaccination mot prostitution! Bullshit, säger jag!!!

I Förenade Arabemiratens flygbolag - Zlatans Emirates - råder av allt att döma samma medeltida syn på kvinnan.

Men efter Expressens artikel verkar det som om Qatar Airways har ändrat sin policy: Idag sägs bolagets flygvärdinnor inte längre behöva berätta om de avser att gifta sig inom de närmaste fem åren, och de får inte längre sparken vid graviditet.

Jag frågar mig: vem vill flyga med detta skräckbolag utom medeltida manssvin och kvinnohatare? Förhoppningsvis ingen!
Flyg aldrig med Qatar Airways! Eller Emirates!

Rubrik Medlem Läst av Postat

Flyg inte med Qatar Airways!

Public Service 951 15/09 17:43

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 21
Web Analytics