Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Mandela 1992: Jag är en del av den kurdiska kampen

31/07 20:58
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Många kurder minns Nelson Mandela för att han tog avstånd från Turkiets förtryck av sin stora kurdiska minoritet. 1992, när Mandela fortfarande var Sydafrikas president, avböjde han Atatürk International Peace Prize som Turkiet erbjudit honom för hans livslånga frihetskamp. Mandela påpekade förtrycket av kurderna och den turkiska regeringens hyckleri, och förkastade priset. Vilket självklart orsakade en skandal i Turkiet. Nationalistiska turkar kallade Mandela "terrorist" på grund av hans stöd för den kurdiska saken, och "en oförskämd afrikan" som vågat avböja deras prestigefyllda pris.

Detta är några ord som Nelson Mandela yttrade vid en kurdisk festival i Tyskland den 6 september 1997:
– "Vi vet vad det innebär att vara förtryckta i sitt eget land. Vi känner en mors smärta när hennes barn har försvunnit... Vi vet vad det innebär att få sin nationalitet och kultur förolämpad... Jag är en del av den kurdiska kampen. Jag är en av er."

Mandela fördömde också kriminaliseringen av den kurdiska saken och påpekade vid ett tillfälle att han själv blev kallad "terrorist". Han fördömde den turkiska regeringens krig mot Kurdistans arbetarparti (PKK) som "ett krig mot de mänskliga rättigheterna och mot massorna."

Blommor som Öcalan skickade till Nelson Mandelas begravning. Foto Christiane Amanpour.

Det överraskar därför ingen att den fängslade kurdiske ledaren Abdullah Öcalan skickade blommor som en hyllning till den sydafrikanske ledaren. Både Öcalan och Mandela kämpade mot rasism och etnisk förtryck, och båda dömdes till livstids fängelse. Ändå påbörjade båda en fredsprocess när tiden var mogen för fred. De är i själva verket själsfränder i kampen för frihet. Ingen kan tveka om att även Öcalan kommer att segra, liksom Mandela gjorde", skrev någon på Facebook.

Turkiet är sannerligen Europas sjuke man. Mentalsjuke...
Rubrik Medlem Läst av Postat

Kurdiska amasoner

Public Service 1148 28/04 21:51

Re: Kurdiska amasoner

Anonym användare 280 28/04 22:02

H&M:s Peshmerga-Look

Public Service 431 28/04 23:39

Air France Magazine's front cover

Public Service 399 29/04 10:58

Australiens 60 Minutes om YPJ

Public Service 379 29/04 19:58

KRG friköper jezidiska slavar

Public Service 407 30/04 20:52

Kurdistans gerillakämpar, foto Joey L

Public Service 681 09/06 16:19

Syriska Kurdistan förenas

Public Service 401 16/06 11:49

Mandela 1992: Jag är en del av den kurdiska kampen

Public Service 572 31/07 20:58

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 9
Web Analytics