Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Gunhild Stordalen svårt sjuk

23/11 22:51
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Hotellmiljardären Petter Stordalens fru Gunhild, 35, har drabbats av den reumatiska bindvävssjukdomen systemisk skleros (sklerodermi, förhårdnad hud). En störning i immunförsvaret gör att kroppen tillverkar för mycket bindväv som lagras in i hud, inre organ och blodkärl. Sjukdomen drabbar fyra gånger fler kvinnor än män. De första symtomen visar sig i regel i 40-50-årsåldern. Nästan alla drabbade får hudförändringar - huden svullnar, förtjockas och stelnar. Det börjar på händer eller fötter och sprids sedan till armar, ben, bål och ansikte. När munnen drabbas stelnar den i ett hopsnörpt utseende som kallas karpmun. I Sverige har minst 2,000 drabbats, och varje år insjuknar drygt 100 personer. Det finns inget botemedel, utan behandlingen inskränks till att lindra symtomen genom att dämpa inflammationer och förbättra cirkulationen.

Gunhild, som själv är läkare och leder GreeNudge-stiftelsen och Eat forum, fick beskedet för en månad sedan efter att läkarna först trott att hon drabbats av en träningsskada. Hon berättade då den dåliga nyheten för sin make.

– Jag såg en frisk människa stå framför mig. Och även om Gunhild förklarade vad det var, så är det som att jag lurade mig själv, för jag ville tro att det fanns en utväg. Jag var övertygad om att det måste finnas det, säger Petter Stordalen.

Systemisk skleros finns i två varianter: Diffus respektive Begränsad sklerodermi. Vid diffus sklerodermi ses fibrotisk förtjockning av huden i ansikte, extremiteter, bål och med större risk för inre organengagemang. Vid begränsad sklerodermi engageras huvudsakligen hand, underarm och ansikte av fibrosbildning. Ibland saknas t o m hudskleros. Därutöver finns två lokaliserade varianter: Morfea – enstaka eller flera sklerotiska plack på hudkostymen, samt Linjär sklerodermi – enstaka eller flera avlånga områden med hudskleros.

Efter hand har Gunhilds diagnos försämrats. Först fick Gunhild reda på att hon led av den diffusa typen, vilken är dödligare, sedan visade det sig att sjukdomen spridits. I värsta fall skulle hon bara ha några år kvar att leva. Efter beskedet satte sig paret och skrev en lista på saker de ville hinna med innan det blev för sent. Nu är paret Stordalen i Utrecht, Nederländerna, där Gunhild genomgår en experimentell "högdoscellgiftsbehandling med stamcellsstöd", kallad ”the big gun”, som kan vända förloppet, men som samtidigt innebär en risk för svåra biverkningar. Behandlingen är densamma som MS-patienter har genomgått de sista åren. För MS-gruppen är resultaten goda och dödligheten ligger ned mot 0,5 procent. En färsk forskningsrapport på stamcellstransplantation på patienter med systemisk sklerodermi visar en dödlighet på 10 procent.

– Vi diskuterade flera kvällar i sträck, under mycken gråt. Vad gör vi nu? Även om det är en tuff behandling är det min enda chans att komma igen. Jag inser att jag kommer att bli otroligt sjuk och kanske balansera på gravens rand innan jag genomgått behandlingen. Men jag har försonat mig med risken. Alternativet är så mycket värre. För jag vet att utan stamcellstransplantationen kommer jag att bli sämre. Mycket sämre. För mig är detta en möjlighet och jag biter ihop, knycker på nacken och tänker att det här ska jag fan i mig ta mig igenom. Jag ska ge allt jag har. Och det är rätt mycket, säger Gunhild Stordalen i en artikel i Dagens Næringsliv som också publiceras i Dagens industri.

Den 21 november inleddes stamcellsbehandlingen, den 22:a började cellgiftsbehandlingen. Livet är så skört...
Jag håller tummarna...

En olyckssyster.

23 nov. 2014
Rubrik Medlem Läst av Postat

Gunhild Stordalen svårt sjuk

Public Service 5973 23/11 22:51

Gunhild Stordalen på väg tillbaka

Public Service 819 29/04 23:20

Re: Gunhild Stordalen på väg tillbaka

Anonym användare 479 30/04 06:43

En kvinnas hår

Public Service 442 30/04 13:10

Gunhild Stordalen blir Di-krönikör

Public Service 1125 31/08 14:30

Gunhild Stordalen ska genomgå ny transplantation

Public Service 539 19/05 11:33

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 17
Web Analytics