Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Zlatan och Annika Sörenstam

25/12 20:33
1 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Zlatan Ibrahimovic vill inte jämföras med damer. Svenska fotbollförbundets och mediernas värdering av prestationer inom herr- och damfotboll är ”ett dåligt skämt”, anser Zlatan om efterspelet till Fotbollsgalan i november, då herrlandslagets mittfältare Anders Svensson belönades där med en bil för sina många landskamper, medan Therese Sjögran inte fick någon uppmärksamhet – trots att hon gjort fler matcher med damlandslaget (fotbollförbundet backade senare och gav en bil även till Therese Sjögran). Den efterföljande kritiken mot fotbollförbundet är respektlös mot Svensson och kastar en skugga över hans prestation, tycker Zlatan.

– När jag kommer ut i Europa jämför de mig med Messi och Ronaldo. När jag kommer hem jämför de mig med en damspelare. Ska jag behöva skämmas för att vara en svensk fotbollsspelare? Med all respekt för det damerna gör, de har gjort det fantastiskt bra, men du kan inte jämföra herrfotboll med damfotboll, säger Zlatan.

Kan man jämföra damidrott med herridrott?

Jag tycker som Zlatan. Man ska vara mycket försiktig när man jämför prestationerna, för resultatet är oftast orättvist mot damerna. Vi kan ta exemplet Annika Sörenstam, som räknas som en av världens främsta kvinnliga golfspelare genom tiderna. 1995 vann hon penningligan både på Europatouren och LPGA-touren, och 2008 hade hon vunnit 72 segrar på LPGA-touren och mer än 20 miljoner dollar i USA och mer än 2 miljoner euro på Europatouren. Hon är innehavare av otaliga rekord, bland annat den lägsta scoren under en golfrunda (59 slag under andra rundan av 2001 års Standard Register PING tournament) och 2002 hade hon den lägsta genomsnittsscoren under en säsong - 68,7 slag.

2003 blev Sörenstam inbjuden att spela i herrarnas PGA Tour-tävling på The Colonial, och blev den första kvinnan som ställde upp i en proffstävling för herrar (sedan 1945). Hon slutade på 96:e plats av de 111 som ställde upp och missade kvalgränsen (the cut). Sörenstam är inte ledsen för det, utan ser det som både en vändpunkt och höjdpunkt i karriären.

– Tio år senare hör jag fortfarande berättelser om folk som körde överallt ifrån för att vara en del av det, och som säger att de blev inspirerade av det. Jag hör om föräldrar med döttrar som säger att det visade dem att om de har en dröm så ska de följa den, sade Annika Sörenstam.

Ja, det var en kul och sevärd grej, men har inget med tävling att göra. Håll isär dam- och herridrott, och jämför damer med damer och herrar med herrar, för damernas skull.

Rubrik Medlem Läst av Postat

Zlatan och Annika Sörenstam

Public Service 1818 25/12 20:33

Ladies or Gentlemen

Public Service 796 27/12 06:33

Fotbollssexism

Public Service 863 24/09 19:49

Hope Solo viker ut sig

Public Service 6450 25/09 11:55

Jennifer Lawrence's selfie

Public Service 878 28/09 10:57

Hope Solo avstängd

Public Service 529 11/02 12:23

Hope Solo riskerar ett nytt åtal

Public Service 581 08/06 18:21

Hope Solo och USA vann VM

Public Service 621 06/07 10:40

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 17
Web Analytics