Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Googles Project Glass

20/07 00:17
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Google testar sitt ”Project Glass”, i ett försök att bättre väva in olika nättjänster i vardagen. Jag inbillar mig att glasögonen ska kunna bli en sorts handsfree smartphone - visa mejl, hjälpa dig att hitta i trafiken och videosamtal.

Konceptet kallas Augmented reality (eller förstärkt verklighet) och går ut på att kombinera information från den fysiska omgivningen med den digitala världen:

”We’re sharing this information now because we want to start a conversation and learn from your valuable input. So we took a few design photos to show what this technology could look like and created a video to demonstrate what it might enable you to do.”

Google föreställer sig alltså en framtid där mobiltelefonen förvandlats till ett par interaktiva glasögon. Användaren kan kommunicera med andra och ta del av information om omgivningen i realtid. Samtidigt ska tjänster som Google Maps och Google Plus vara en integrerad del av upplevelsen. Faktum är att Googles vision inte behöver ligga särskilt långt bort i tiden. De flesta teknikdelar som krävs för att göra det hela möjligt finns redan i en eller annan form, inklusive transparenta skärmar och teknik för att navigera gränssnitt med ögonen. Nu gäller det bara att få det att fungera lika bra som i filmen.

När de kommer ut på marknaden till oss vanliga konsumenter är ännu okänt. I år lär det i alla fall inte bli.

Rubrik Medlem Läst av Postat

Googles Project Glass

Public Service 1338 20/07 00:17

Precis vad jag drömt om

Anonym användare 541 26/07 13:00

Kontaktlinser

Public Service 565 26/07 13:07

Ja!

Anonym användare 550 26/07 14:29

Re: Ja!

Public Service 467 26/07 16:08

Vi blir

Anonym användare 823 26/07 16:27

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 30
Web Analytics