Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Statusuppdateringar

Anonym användare
06/03 11:21
På Facebook, i bloggar eller på forum har det uppstått ett fenomen där användarnas statusuppdateringar handlar om just status. Man framhäver allt som lyckligt och lyckat i sitt liv - som alla vänner man har, hur underbara middagar man lagar och hur många gånger man klarat av Vasaloppet eller hur ofta man motionerar. Naturligtvis är det ett skådespel som visar upp hur vi skulle vilja vara men inte är. Dessa sociala medier gör det möjligt för oss att finnas i en "hyperverklighet" där vi fritt kan skapa Bilden av oss. Då kan Bilden av oss bli verkligare än verkligheten, särskilt för dem som bara träffar oss sällan eller aldrig IRL. Men även för oss själva. DN skriver om att detta gör oss olyckliga, särskilt kvinnor blir olyckliga. Kvinnor skulle alltså jämföra sig mer med andras statusuppdateringar än män, vilket betyder att kvinnor förstår mindre än män att dessa statusuppdateringar oftast är illusioner.

En typisk statusuppdatering kan lyda:

"Har just lagat en fantastisk trerätters och haft underbara vänner över för meningsfulla och utvecklande samtal. Nu kryper jag ner mellan nymanglade lakan i mitt nystädade funkishem där barnen sover sedan länge. Har ställt in resterna i mitt rostfria kylskåp och städat på min olivoljepiskade granitskiva. Imorgon väntar en lång tur i skidspåret. Godnatt!"

Kanske bör bilden som förmedlas tas med en nypa salt.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Statusuppdateringar

Anonym användare 1404 06/03 11:21

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 20
Web Analytics