Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Anna Wahlgren i Skavlan

01/02 21:41
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Författaren och samhällsdebattören Anna Wahlgrens har varit gift sju gånger, och fött nio barn, varav ett dog i förskoleåldern. Hennes bok om barnuppfostran ”Barnaboken”, publicerades 1983 och kom att prägla flera generationers uppfostran. I januari 2012 debuterade dottern Felicia Feldt med en egen barndomsskildring, ”Felicia försvann”, i vilken hon uttrycker besvikelse över sin uppväxt, moderns livsstil och uppfostringsmetoder. Dottern reagerar bland annat över att hennes barndom varit allmängods och att den beskrivits på fel sätt i barnuppfostransikonen Anna Wahlgrens böcker. Hon kritiserar även Anna Wahlgrens alkoholmissbruk och hennes frekventa byten av partner, vilka gav henne en otrygg uppväxtmiljö. I höstas släppte Anna Wahlgren boken ”Sanning eller konsekvens” där hon bemötte dotterns anklagelser om bland annat att sexövergrepp förekommit i hemmet.

För drygt ett år sedan satt Felicia Feldt i Skavlan och berättade sin version om sin barndom. Felicia Feldt sade då att det inte fanns någon chans till försoning. Nu har även Anna Wahlgren varit hos Skavlan och talat ut om bråket med dottern.

– Hennes bok kom som en total chock. Det var ett mordförsök. Man kan dö av ett brustet hjärta. Det har nu gått drygt ett år. Jag har legat blödande på offentlighetens torg, med ett spjut i mammahjärtat. Hon hade inte sagt något som helst till mig, trots att jag under perioden träffat henne flera gånger. Jag hade ingen aning.
– Det är en sak att ha en egen uppfattning om sin barndom och en annan att brottsanklagas. Att jag skulle syssla med trafficking, det måste jag bemöta. Jag har inte sysslat med trafficking.
– Det är inte sant [att Anna Wahlgren lämnade barnen hemma själva medan hon gick och festade]. De tre barnen har jobbat hårt för att få mig till alkoholist. Jag är inte alkoholist. Jag kan inte dra gränsen mellan bruk och missbruk, men hon har inte tagit skada av det.
– Jag har knappt kunnat stå på benen det senaste året. Och när julen närmade sig så bestämde jag mig för att ta ett banklån och resa till Amazonas. Och därifrån kom jag ut som en amason.

Fredrik Skavlan: Hur det är att vara i krig med ett av sina barn?
– Man är inte i krig med en krypskytt.

Fredrik Skavlan: Vilket ansvar har du för hur hon upplever sin barndom?
– Snälla nån, jag kan inte ansvara för hur någon upplever något. En människas upplevelser kan du inte styra. En viss flicka, skandalförfattare, valde att projicerar mina böcker mot mig. Hon ville att jag skulle knäckas, att jag ska förgöras.

Fredrik Skavlan: Vill du försonas?
– Jag vet inte. Jag har vakat varje dag i ett år och förundrats över att jag överlevt detta.

En sak tycks mig säker - Anna Wahlgrens ställning som auktoritet inom barnuppfostran är nog obotligt skadad. På något sätt har alltid barn rätt att kritisera och smutskasta sina föräldrar, men det är inte OK om föräldrar förnedrar sina barn. Försök till publicistiska fadersmord är ganska vanliga, men modersmord tillhör väl ändå ovanligheterna? För att inte tala om dottersmord, för det är väl det Anna Wahlgren försöker sig på? Det här är väl närmast en familjetragedi.

Anna Wahlgren genmäle "Sanning eller konsekvens" sägs vara ett 460-sidigt panikskrik, i vilken hon desperat försöker kasta tillbaka skulden på dottern, men framför allt på Felicias pappa. Märkligt att ingen av dem, moder eller dotter, har bett om ursäkt. Alla föräldrar gör fel, även uppfostringsikoner. Möter man sitt barns hat, då finns inget annat att göra än att svara med kärlek. Och att be om ursäkt, även om man har haft rätt. Lätt att säga, för mig som bara är autodidakt.

Eller är Anna Wahlgrens bok bara ett försök att återupprätta ett skamfilat rykte? Och samtidigt tjäna lite pengar?
Rubrik Medlem Läst av Postat

Anna Wahlgren i Skavlan

Public Service 2091 01/02 21:41

Så tragiskt

Anonym användare 762 01/02 22:51

Anna Wahlgrens ex talar ut

Public Service 4267 02/02 15:03

Det gör ont

Anonym användare 806 02/02 15:15

Jag ser oförmågan

Public Service 871 02/02 15:17

Det har gått för långt

Anonym användare 838 02/02 15:22

Javisst!

Public Service 724 02/02 15:30

Visst är det märkligt?

Anonym användare 782 02/02 15:34

Du...

Public Service 749 02/02 15:35

Jag vet...

Anonym användare 729 02/02 15:37

Ewa Fröling hos Malou von Sivers

Public Service 937 11/04 14:31

Anna Wahlgren tigger

Public Service 768 09/07 21:29

Kvinnan som sjöng som en fågel

Public Service 1065 12/07 10:37

Anna Wahlgren säljer Gastsjö

Public Service 711 15/07 18:39

Anna Wahlgren flyttar till Indien

Public Service 486 09/10 15:40

Anna Wahlgren röker i flygplan

Public Service 1139 22/01 20:55

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 22
Web Analytics