Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Nefertitis grav funnen?

12/08 11:34
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Den vackra och mytomspunna drottningen Nefertiti, 1380-1331 f Kr, var gift med farao Akhenaton. Hennes släktträd är inte helt fastlagt, och hon har antagits vara såväl faster, styvmor som mor till Tutankhamon. Nefertitis grav har aldrig hittats, men har den hela tiden funnits mitt framför våra ögon – i ett förseglat rum innanför Tutankhamons grav?

Sedan Tutankhamons grav upptäcktes i Konungarnas dal 1922 har forskare frågat sig varför den var så liten. Den brittiska arkeologen Nicholas Reeves vid University of Arizona, skriver i en uppmärksammade rapport att han tror orsaken är att den ursprungligen var avsedd för en kvinna. När han granskat detaljerade bilder från Tutankhamons grav hävdar han att sprickor i väggarna tyder på att två hemliga gångar har täckts igen. Den ena skulle leda till ett förrådsrum och den andra till Nefertitis grav.

– Vart och ett av beläggen är i sig själva inte avgörande, men när man lägger samman dem är det svårt att undvika min slutsats. Om jag har fel så har jag fel, men om jag har rätt så är detta möjligen det största arkeologiska fynd som någonsin har gjorts, säger Reeves till Economist.

[www.economist.com]

12 aug. 2015
Rubrik Medlem Läst av Postat

Tutankhamun – Graven och skatterna

Public Service 1876 05/09 16:24

Tutankhamun dog av epilepsi

Public Service 1112 10/09 14:46

Tutankhamun obducerad

Public Service 767 13/11 09:40

Nefertitis grav funnen?

Public Service 1438 12/08 11:34

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 25
Web Analytics