Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Marina Abramovic´ och samtidens brist

Anonym användare
21/08 13:32
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Marina Abramovic´är en performanceartist som har varit aktiv i över tre decennier. Abramovic´ arbete utforskar relationen mellan artisten och publiken, kroppens begränsningar och sinnets möjligheter.

I maj 2010 öppnade MOMA - The Museum of Modern Art, en stor retrospektiv utställning med hennes arbeten. Under utställningen utförde Abramovic´ "The Artist is Present" där hon 736 timmar satt mitt i ett rum medan besökare kunde turas om att sitta mittemot henne.

Med tiden utvecklade sig denna "performance" till kult. Människor köade i dagar utanför museet för att få möjlighet att sitta med Marina. Man skapade supportgrupper på Facebook och många människor satt hos henne upp till tjugo gånger. En man tatuerade till och med in siffran som angav antal sittningar med Marina på sin arm.

Vad gjorde sittningarna så speciella? Marina själv sa att hon växte upp utan att bli sedd. Att hennes önskan var att bli sedd och älskad. De som satt mittemot Marina brast ofta ut i gråt.

Jag tycker att det här är anmärkningsvärt. Vad gjorde hon, vad hände med människorna? Vad är det hon erbjuder som vi lider sådan brist av?
Rubrik Medlem Läst av Postat

Marina Abramovic´ och samtidens brist

Anonym användare 1345 21/08 13:32

Var kan jag hitta mer

Anonym användare 618 26/08 11:02

Marina Abramović Luminosity

Public Service 572 28/07 18:55

Aha

Anonym användare 424 28/07 19:28

Osäker

Public Service 373 28/07 20:14

Airbus nya säten

Public Service 709 29/07 22:42

Transport Vehicle Sleep Support System

Public Service 403 17/04 20:01

Re: Transport Vehicle Sleep Support System

Anonym användare 537 17/04 21:12

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 22
Web Analytics