Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Min barndoms skattkammare

27/02 18:12
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Jag kom att tänka på barndomens Min Skattkammare, som bestod av 10 delar. De fem första var avsedda för barn mellan 3-8 år och de fem sista för barn mellan 9--14. Den gavs ut av Natur & Kultur 1947. Vissa sagor var riktigt skrämmande och andra nästan obegripliga, kanske ålderdomliga redan då. Men dessa böcker förmedlade ändå svensk kultur till barnen, på gott och ont, för visst talade man om negrer även här, liksom självaste Martin Luther King gjorde i sitt berömda tal "I have a dream" 1968.

Jag kom även att tänka på Tomtar och Troll med John Bauers illustrationer av en magisk sagovärld. Av Helge Kjellins "Sagan om älgtjuren Skutt och lilla prinsessan Tuvstarr" är dock bara John Bauers bild av den späda Tuvstarr som har har fastnat i minnet, inte själva sagan. Det påstås att det var John Bauers fru Esther som satt modell för Tuvstarr.

Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser ner i vattnet, 1913, akvarell, ägd av Malmö Museum.

Och slutligen Carl Larsson, som skapade massor av bilder. Ursvenska bilder, till exempel av nationalskalden Strindberg, eller av Gustav Vasa, det moderna Sveriges anfader:

"Det skedde midsommarafton 1523. Ridande på en hög och ståtligt smyckad häst, omgifven af riddare och unga hofmän i glänsande rustningar och följd av af en oräknelig hop, nalkades Gustaf från Södermalm till staden. Vid porten mötte honom de äldsta och förnämsta af borgerskapet och lämnade honom stadens nycklar. Glada strömmade de så länge instängda och förtryckta borgarne mot friheten, sina befriare och sina kommande landsmän till mötes." Målningen är på duk i olja, omkring 7 x 14 meter och hänger i den övre trapphallen i Nationalmuseum i Stockholm.

Vad är detta? Vad är det som händer inom mig? Har man en nationalromantisk själ? - Verkar så...
Rubrik Medlem Läst av Postat

Min barndoms skattkammare

Public Service 663 27/02 18:12

Re: Min barndoms skattkammare

Anonym användare 173 27/02 18:32

Nostalgi

Public Service 175 27/02 18:38

Jag vet

Anonym användare 161 27/02 18:42

Konsekvenserna

Public Service 193 27/02 18:47

Re: Konsekvenserna

Anonym användare 314 27/02 18:48

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 34
Web Analytics