Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Skitnödig Jessica Gedin

Anonym användare
18/10 16:20
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Jag har insett att jag är avskydd. Jag hade ingen aning om det men blev varse igår då jag lyssnade på Spanarna. Jessica Gedin fnissade och huffade och puffade förtjust över något som jag till slut insåg var glädjen över att en bakterie som tydligen finns i katters tarmar tar sig över i katternas ägares kropp och påverkar deras hjärnor så att de ska tycka mer om katter. Idag lyssnade jag på programmet igen och fick min misstanke bekräftad – det finns människor som avskyr människor som tycker om katter. Hur är det möjligt? Jag är ju en sådan som de avskyr, jag är en kattälskare och har alltid varit en kattälskare. För egen del har jag aldrig förstått mig på hundar, men jag har aldrig avskytt hundägare eller hundälskare. Jag gillar hundar, de är ljuvliga och lojala och söta och gulliga, men jag har ingen hund därför att jag är allergisk och därför att jag tycker att de luktar illa och därför att jag inte orkar binda mig så som man tydligne måste om man har en hund. Men min allra bästa vän är hundägare och hundälskare och jag älskar henne. Hur skulle jag kunna uppbåda en sådan antipati som Gedin och gänget visade i fredags mott kattägare?

Jag undrar om detta är ett storstadsfenomen? Plötsligt ska alla som ”är något” ha hund, och det stannar inte vid det. Det handlar om identitetsskapande och innegrupp och utegrupp. Det är ”vi som har hund” som får vara med och ”ni som har katt” som inte får vara med. Det är lite som ”vi som har utbildning” och ”ni som inte har utbildning”. Det är ett legitimt skäl att förtjust vältra sig i vetskapen om att man tillhör ”innegruppen”. Jonas Hallberg gjorde samma sak då han raljerade om att en ny socialdemokratisk minister inte hade några högskolepoäng.

Själv känner jag mycket väl till känslan av lycka då man inser att man tillhör innegruppen – jag är själv lycklig över min universitetsutbildning, min profession och att ingen någonsin kan ta det ifrån mig. Men det gäller kanske att sansa sig lite i sin förtjusning. Kanske är det nyttigt att faktiskt hejda sin entusiasm för innegrupps-medlemskapet en aning och fundera på vad man håller på med? Är det lycka över kunskapen man har tillskansat sig, eller kärleken till hunden, eller är det lycka över tillhörigheten? Är det ok att glädjas över tillhörigheten? Javisst är det det, men det finns gränser och de gränserna bör sättas i ljuset av vad gruppering har för risker. Det är ljuvligt med kunskap, utbildning, nyfikenhet och vetenskap – men det är inte ljuvligt med elitism och snobbism. Om hundägande plötsligt har blivit symbol för en elit så är det inte längre ljuvligt utan unket och dumt.

Jag fortsätter därför att älska katter och tänker att bakterien som möjligtvis gör mig vänligt inställd till just katter bara är en av många orsaker som får mig att tänka, känna och agera så som jag gör. Ingen är undantagen orsak och verkan som Gedin tycks tro – inte ens hundägare. Gedin talade om att vår vilja kanske inte var så fri när allt kommer omkring eftersom denna bakterie påverkade kattägares hjärnor så att de skulle tycka om katter.

Jag undrar om Gedin har funderat på vad som påverkar hennes vilja – för jag tror att hon är övertygad om att just hennes vilja är fri. Att hennes skitnödiga jakt efter bildning och intellektualitet och dess symboler som till exempel hundägande, är ett utslag av hennes egen fria vilja. Till det vill jag bara säga – Bah! Ta en titt i din egen garderob Jessica och fundera på vad som skulle hända med dig och din självkänsla om dina symboler togs ifrån dig. Jag beundrar välutbildade, bildade människor som fortsätter att vara lyhörda, nyfikna och inte fastnar i den självgoda fällan det innebär att luta sig tillbaka i ”tillhörigheten” och gona sig i värmen från sitt eget gillande.

Gedin och Hallberg tillhör inte längre personer jag högaktar. Det gör mig sorgsen.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Skitnödig Jessica Gedin

Anonym användare 1165 18/10 16:20

Din vilja - en diktatorisk mikroorganism

Public Service 395 18/10 16:30

Intressant

Anonym användare 320 18/10 16:41

Hon intresserar inte

Public Service 365 18/10 17:02

Vacker

Anonym användare 305 18/10 17:03

Desperat

Public Service 344 18/10 17:08

Fastnat

Anonym användare 325 18/10 17:32

Låter stort, betyder intet

Public Service 492 18/10 19:12

Re: Låter stort, betyder intet

Anonym användare 378 18/10 22:18

Livet, en illusion

Public Service 563 19/10 10:25

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 30
Web Analytics