Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Mannen i svart: Aphanden

13/10 16:12
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Åsa Anderberg Strollo tycker att man ska bejaka rädslan och läsa skräckböcker med barnen. Det har jag gjort, till exempel Harry Potter! Men jag vet att andras ungar blev skitskraja av de där böckerna. Vilka mesar!

Själv läste jag som barn bland annat W W Jacobs novell Aphanden, (1902), om en mumifierad aphand med magiska krafter. Den uppfyllde sin ägares tre önskningar, men alltid med fruktansvärda konsekvenser för den som vågat försöka manipulera sitt öde. Det börjar hemma hos gamle Mr White, där sergeanten Morris, aphandens nuvarande ägare, har kommit på besök från tjänstgöringen i Indien. Morris berättar att aphandens förre ägare, som fått den av en indisk fakir, som tredje och sista önskning, hade bett att få dö. Morris, som har dåliga erfarenheter av aphanden, kastar den i öppna spisen. Men White lyckas rädda den ur lågorna, och prövar dess krafter, trots Morris varningar, genom att önska sig 200 pund till husets slutamortering. Dagen därpå dör hans son Herbert i ett olycksfall på arbetet och arbetsgivaren ersätter sonens liv med... 200 pund. Mr White identifierar sonens illa tilltygade kropp i bårhuset, djupt bedrövad. Tio dagar efter begravningen ber Mrs White, nästan galen av sorg, sin make att använda aphanden och önska att Herbert ska återuppstå från de döda. Tvekande gör Mr White som hans hustru bett honom. Kort därefter knackar någon på ytterdörren, och Whites fru springer förtvivlad till dörren för att öppna och släppa in sin son. Mr Whites tredje önskan blir att sonen ska försvinna, eftersom han vill förskona sin hustru från hans grymma anblick.

Aphanden var en av 27 noveller i antologin Mannen i svart (1955), där den ena berättelsen var värre än den andra. Särskilt Ray Bradbury's Lekplatsen (The Playground, 1953) berörde mig djupt... Huuu! Det var grejer det! Harry Potter, släng dig i väggen!

13 okt. 2014
Rubrik Medlem Läst av Postat

Mannen i svart: Aphanden

Public Service 1543 13/10 16:12

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 30
Web Analytics