Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Att diskutera kärlek

Anonym användare
13/03 08:51
När man är mellan förälskelser kan man diskutera kärlek på ett nyktert, neutralt och förnuftigt sätt. Man kan vrida och vända på känslan och beteendet och fjärma sig från det genom ett språk som gör att ens känslor inte riskerar att sippra in i texten och ut till andra sidan - läsarsidan.

Då kan man behålla kontrollen och för en del människor är detta viktigast av allt. Det kallas analt beteende. När jag talar om analt beteende med människor som inte har en aning om psykologi så fnissar de alltid - som om jag plötsligt börjar prata om bajs... En anal personlighetstyp kommer ju från Freud och i min värld är det lite symboliskt. Man tänker sig en människa som lite för mycket tycker om att ha kontroll över sig själv och kanske även sin omgivning. Freud menade att denna personlighet startade i åldern då man skulle lära sig att gå på potttan istället för att ha blöja. Drifterna ökar plötsligt och barnet måste ta itu med dem. Hur barnet hanterar dessa drifter just då och hur det löser problemet avgör hur barnet - människan kan gå vidare i livet. Själv tror jag att det faktiskt är en kritisk period i barnets liv och det handlar bara delvis om potträningen. Det handlar mycket om hur föräldrarna ser på barnets dilemma just då. Alltså, får man kladda då man äter? Får man tramsa sig? Får man prata om bajs och kiss? Är bajs äckligt? Är det usch och fy? Ska man snabbt spola ner det äckliga i pottan? För en del barn är det som att lämna ifrån sig något av sig själv, och det blir ångestladdat att slänga det. För en del barn blir bajasandet en maktkamp och många barn vägrar med magproblem och ångest som följd.

En förälder som är överdrivet renlig och vill torka allt kladd och sky alla bajskorvar skapar en känsla av att detta (det ofullkomliga) måste kontrolleras och brottas ner till varje pris. Barnet klarar inte av att gå igenom fasen på ett fullgott sätt och rätt var det är kommer nya och andra drifter och pockar på uppmärksamheten. Det är då en anal personlighet kan ha blivit resultat och det är det man brukar mena då någon i vuxen ålder har för mycket kontrollbehov för sitt och sina medmänniskors bästa.

Jag tänker mig ibland sådana människor som att de får ångest då de måste bajsa - för det har de ju lärt sig att de faktiskt måste. De sitter där på toaletten och kniper in i det sista. Sedan händer det - de måste släppa det ifrån sig och då gör det de fort för att genast städa undan efter sig, tvätta hädnerna och glömma hela händelsen så fort som möjligt. Att knipa alltså, behålla kontrollen med sin ringmuskel. Behålla kontrollen över det som kommer ut från sig. Att kommunicera verbalt handlar då ibland om samma sak - man kontrollerar det som kommer ut och ser till att inget kommer ut som kan röja några som helst känslor (ofullkomliga) - dem ska man bevaka och dölja för att inte förlora kontrollen. Detta kan göras på olika sätt. Antingen pratar man inte alls så mycket, eller så pratar man om banala saker som inte kräver någon insats av personlig karaktär. Eller så använder man ett väldigt avpersonifierat språk som hjälper en att fjärma sig från de andra.

Tillbaka till kärleksdiskussionen. Att diskutera kärlek teoretiskt får för en förälskad ett löjets skimmer. Kärrlek, som Ranelid säger, är mäktigare än allting annat på denna jord. Om man är förälskad så vill man ägas av den andra personen. Jag vill det i allafall, för jag är inte anal. Jag är snarare oral (Enligt Freud betyder det att man har en ofullständigt löst konflikt tidigare i livet som handlar om munnen, men jag tänker mig det symboliskt och oral är då bara ett namn på det som gör det lättare att förstå vad jag menar) och bejakar allt som känns bra. Att vara förälskad är att kasta sig ut i en rymd av eufori och njuta av svindeln som annars skulle få en att må dåligt av ovissheten och risken att glömma att fälla ut fallskärmen. Det är som att andas in lustgas och veta om riskerna men strunta i dem, att ha risken av smärta och kanske även själva smärtan nära men strunta i den.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Att diskutera kärlek

Anonym användare 2267 13/03 08:51

Re: Att diskutera kärlek

Public Service 858 16/03 22:56

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 23
Web Analytics