Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Om acceptans och inspiration

13/01 09:53
1 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Kim Nilsson bor i Klippan, är 41 år, kör truck och packar varor på ICAs lager på Långeberga i Helsingborg. På ett sätt har Kim haft otur i livets tombola. Han har nämligen den neurologiska tumörsjukdomen Neurofibromatos (NF), även känd som von Recklinghausens sjukdom. Många har sjukdomen i en så mild form att de inte ens vet om det, andra får bara några knutor på armar och ben, eller några mörka fläckar. Men Kim har drabbats av en allvarligare form - halva ansiktet från munnen och upp till hårfästet göms bakom en ofarlig men ständigt växande tumör.

När Kim var två veckor gammal syntes en liten svullnad på vänster ögonlock. Innan han var 3 år hade han gått igenom 300 undersökningar. Han har opererats 23 gånger. Ofta två operationer om året som kunde ta 8 till 12 timmar, då så mycket som möjligt av tumören tas bort. Varje gång. Kim har bara ett öga. Det andra togs bort när han var 12 år, och i dag har det konstgjorda ögat trängts ner på kinden.Han minns ingen mobbning i skolan eller bland ungdomsvännerna.

– Vill folk titta så får de, det gör ju jag också på sånt som är annorlunda. Jag är född så här och vet att jag inte kan göra något åt det. Inne i mig är jag den jag alltid varit. Jag vill inte stänga in och gömma mig, det ger ingenting.

Kim drog däremot en vinstlott i kärleken. Kim och Josefin möttes på nätet för sex år sedan. Hon bodde i Malmö och den första riktiga träffen hade de på Wayne's Coffee i Helsingborg. Josefin och barnen är det bästa som hänt honom. När första barnet var på väg oroade de sig för att sjukdomen skulle gå i arv, och frågade sig om de skulle låta graviditeten ha sin gång. Ingen ville råda eller avråda. De måste själva fatta det svåra beslutet. Likaså med det andra barnet. Men Neurofibromatos (NF) är ärftlig och beror på en mutation i cellens sjuttonde kromosom. Eftersom anlaget för NF är dominant krävs det bara att barnet ärver anlaget till NF från en av sina föräldrar för att själv drabbas. Risken är alltså 50%. Jag håller tummarna!

2014 förändrade livet igen, först då den äldste sonen fick diabetes, och sedan genom att Kim och Josefin bestämde sig för att separera. Men 2015 blev Kim kontaktad av TV-kanalen Discovery, som ville ha med honom i ett dokumentärprogram om ovanliga sjukdomar. Snart kan hans levnadsöde inspirera människor i hela världen - att acceptera sig själv och att man duger som man är.

Dottern Nikki, idag tre år, var inte född 2010.

[www.hd.se]
[www.sydsvenskan.se]

13 jan. 2016
Rubrik Medlem Läst av Postat

Om acceptans och inspiration

Public Service 1268 13/01 09:53

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 16
Web Analytics