Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Torsten och Chris Schenlaer

30/08 12:59
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Allt fler svenskar ser sig själva som transpersoner, som väl befinner sig någonstans mellan det manliga och kvinnliga. Sådana könsidentitetsstörningar brukar få den psykiatriska diagnosen könsdysfori – motsatsen till dysfori är eufori. Den könskorrigerande behandlingen innefattar grundliga utredningssamtal, hormoner och slutligen kirurgi.

I hela sitt liv har Lunds kulturchef Axel Torsten Christoffer Schenlaer, snart 57, varit en homosexuell man, och har levt med sin Lasse i 32 år, och som gifta i 20. De flesta könsdysforiska kommer till insikt i puberteten, men för Torsten Schenlaer, som numera kallar sig Chris Schenlaer, tog det mycket längre tid.

– Tack och lov för det missförståndet, för annars hade jag ju inte träffat Lasse. Det här blir ju en ny verklighet för honom. Jag har ju plötsligt gjort honom hetero. Om jag är på besvärligt humör ägnar Lasse sig åt ”Chris-hantering”. Och det är samma jargong med mamma, som är 82. Hon sa att hon inte alls blev förvånad över mitt beslut. Och så sa hon ”jag kan inte förstå att du vill ha bröst! Du kan få halva mina”. Det är på den nivån det är i min omgivning, säger Chris, som är humorist, och gärna skämtar om allt det svåra som han går igenom just nu.

– I juni berättade jag för kultur- och fritidsnämnden att jag har börjat leva som kvinna. Då ställde jag bara ett krav: att de senast nu i höst har lärt sig vad jag heter. De kvinnor som råkar säga fel kallar jag Bruno. De män som råkar säga fel kallar jag Ingrid. Haha. Jag sa ”ni får inte fråga mig om könsorgan, om ni inte har visat mig era egna först”. Det blev lite tryckt stämning. Men när vi möter människor vi inte känner talar vi ju inte om det som finns mellan halsen och knäna. Det är god ton. Faktum är att jag inte har mött en enda negativ reaktion. Ska jag göra det här, så får det vara mitt i det svenska samhället. Jag tänker inte flytta på mig, eller ljuga, eller hålla käft. Det som gör mest ont är att jag har lagt ner så jävla mycket energi på att lära mig att vara man. Och ändå aldrig lyckats. Ändå aldrig lyckats förstå hur män funkar inifrån. Det är en enorm förslösad ansträngning. Det måste inte vara nattsvart, det måste inte bli kaos i livet, man måste inte gråta hela nätterna, även om det kan hända att jag gråter ibland också. Det är inte smärtfritt, säger Chris Schenlaer.

Just nu pågår utredning, och sedan efter 1½ års behandling blir Chris Schenlaer kvinna även i statens ögon.

Skapelsen är inte perfekt, utan behöver modifieras här och där. Såvida man inte bara accepterar sig som man är...

[www.sydsvenskan.se]

30 aug. 2015
Rubrik Medlem Läst av Postat

Torsten och Chris Schenlaer

Public Service 1271 30/08 12:59

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 31
Web Analytics