Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Turin Erotic Papyrus

23/01 12:56
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Turin Erotic Papyrus (Papyrus 55001, även kallad den erotiska papyrusrullen) är en berömd forntida egyptisk papyrusrulle som skapades under den tjugonde dynastin, ca 1150 f. Kr. Den upptäcktes i Deir el-Medina i början av 1800-talet, och har kallats "världens första herrtidning". Den mäter 2,6 x 0,25 m, och innehas för närvarande av Museo Egizio, Turin, Italien.

Turin Erotic Papyrus har bara överlevt som skadade fragment och är den enda kända erotiska papyrusmålningen. Papyrusrullens första tredjedel har beskrivits som satirisk och humoristisk, och skildrar djur som utför olika mänskliga aktiviteter. De resterande två tredjedelarna är en sekvens av tolv erotiska scener. De avbildade männen - tilltufsade, tunnhåriga, kortväxta, tjockmagade och med överdrivet stora könsorgan - skiljer sig helt från den vanliga forntida egyptiska konstens konvention om kroppslig perfektion. De olika scenerna kan också tolkas som att en enda manlig huvudperson har flera möten med en kurtisan. Däremot är kvinnorna erotiskt attraktiva och presenteras med ett bildspråk som anknyter till kärleksgudinnan Hathors kult, med apor, lotusblommor och musikinstrumentet sistra. Bildernas konstnärliga nivå är hög, vilket antyder att den erotiska papyrusrullen tillhört eliten, kanske farao Ramses III själv?

Jean-François Champollion såg papyrusen år 1824 i Turin, och beskrev den som "en bild av monstruös obscenitet som gav mig ett riktigt märkligt intryck av egyptisk sans och visdom." Men den franske egyptologen Pascal Vernus anser inte papyrusen vara erotisk, utan ser kopplingen mellan den animala och den erotiska sektionen som ett bevis på att papyrusen bara var avsedd att roa aristokratin genom sin uppenbara självironi.

Texten i marginalen avslöjar egentligen inget annat syfte med den erotiska papyrusen än njutning och livsglädje:

"... kom bakom mig med din kärlek,
Oh! Sol, du har utforskat mitt hjärta,
det är angenämt arbete..."

"Mitt hjärta vill att jag ska gå ner och bada inför dig,
så att jag kan visa dig min skönhet i en tunika av finaste kungliga linne...
Jag går ner till vattnet med dig, och stiger upp med en röd fisk, som jag bär skönt i mina händer.
Jag lägger ned den framför dig, medan jag ser upp på din skönhet.
Oh min hjälte, min broder,
Kom och se på mig!"

23 jan. 2014
Rubrik Medlem Läst av Postat

Turin Erotic Papyrus

Public Service 5115 23/01 12:56

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 23
Web Analytics