Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Lite om skördeprognosen för 2015

25/07 18:42
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

– I Skåne har än så länge bara några få fält av gräsfrö och höstkorn skördats. Resultatet för höstkorn är katastrofalt, mindre än 5 ton per hektar. Biogassubstratskörden pågår med ett betydligt nättare utfall än fjorårets. Konservärtsskörden pågår också med skördar kring medel. Växtskyddsläget har under första halvan av 2015 varit ansträngt och en del av skördepotentialen kommer med Sverige klena växtskyddsarsenal dessvärre att lämnas kvar på fälten ett år som detta, säger seniorrådgivaren Nils Yngvesson på HIR Malmöhus.

– Det ser bra ut. Det finns goda förutsättningar för en bra skörd i landets sydöstra del. Men fodermajsen lider. Den kommer inte att kunna hämta ikapp. För raps och spannmål räknar vi med skörd en vecka senare än normalt. Två veckor senare än förra året, säger Hans Hedström på HS Kalmar-Kronoberg-Blekinge.

– Höstsäden ser väldigt grann ut. Vårsäden har sett krasslig ut efter den blöta våren. Men fläckvis börjar även det som såddes i våras att ta sig. Veteskörden väntas komma igång åtminstone en vecka senare än vanligt; i september snarare än slutet av augusti. Det bli tight för dem som tänkt sig att så raps efter höstvetet.Vallfoder blir det mycket i år, säger Elisabeth Löfstrand på HS i Skaraborg.

– Östergötland har fått 100 millimeter regn i maj respektive juni och 50 millimeter hittills i juli. Det gör att skördeutfallets variation kan bli stor beroende på jordart och markernas dränering. Nu behövs en period med mycket sol. Det finns en del jättefina ärtodlingar. Med det finns också exempel på fält som gulnat på grund av regnandet. Åkerbönans tillväxt ser fin ut, även om den blåst omkull en del, säger Per Ståhl på HS i Östergötland.

– Södra Södermanland har haft mycket svamp i år. Det är första gången som jag behövt rekommendera lantbrukare att spruta mot svamp två gånger. Jag ser en stor vallskörd och räknar också med en hög skörd på höstgrödorna. Jag vet inte hur spannmålens proteinhalt kommer att bli, men de som gödslat åkrarna lite extra kommer att klara sig bäst. säger Justina Olsson på HS i Stockholm-Uppsala-Södermanland.

– Höstvetet och höstrapsen ser generellt bra ut, liksom ärtorna på många håll. Ett resultat av en lång blomning och en gynnsam vinter, tror jag. På sina håll ser vårsäden dålig ut, vilket beror på att regnen i våras skapade syrebrist och gjorde att en del kväve gick förlorat. Men den har ändå repat sig förvånansvärt bra. Det blir en normalskörd skulle jag tro, säger Martin Pettersson på HS i Örebro.

– Norrbotten-Västerbotten har fått 300 till 400 procent mer regn än vanligt. I maj är det normalt med 40 mm, men i år regnade det 160 mm, vilket försenade vårbruket så att många kunde så sin spannmål först i juni. Andra hade inte kunnat så ens i mitten av juni och avstod därför helt. Till det positiva hör att utsädespotatisen ser ut att kunna ge en hyfsad skörd. Vallen kommer åtminstone att ge normalskörd. Det mesta hänger på de närmaste veckornas temperatur och nederbörd. Man ska kanske inte säga att det är kris, men nu behöver vi torrt och varmt väder. Säsongen är ju kort för oss, säger Jan-Olof Puranen på HS i Norrbotten-Västerbotten.

[www.atl.nu]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Lite om skördeprognosen för 2015

Public Service 1028 25/07 18:42

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 25
Web Analytics