Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Arthur, Peak Perfomance dog

25/11 19:19
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Multisports-VM i Ecuador avslutades under söndagen och det svenska Team Peak Performance kunde vila ut efter ett 146-timmarslopp. I sex dygn har de sprungit, cyklat, paddlat - och genomfört en av världens tuffaste tävlingar. Men när teamet satt och åt i en by i Anderna, strax innan de skulle löpa igenom en svår sträcka i tung lera, fick de besök av en gatuhund.

– Jag såg en skabbig och rejält tilltygad hund. Han hade sår över ryggen och det såg ut som ingen någonsin hade varit snäll mot honom. Jag uppmärksammade honom inte särskilt, men gav honom en köttbulle och tänkte inte mer på det. Han sprang med oss i 20 timmar. Så fort som vi stannade till la han sig på marken för att han var så trött. Jag tänkte att han har väl inte ätit så mycket. Därför fick han dela en burk konservmat med resten av oss, säger Mikael Lindnord, 38, från Örnsköldsvik.

Mikael Lindnord (lagkapten), Karen Lundgren, Simon Niemi, Arthur och Staffan Björklund

När de sedan började springa såg de att hunden följde med dem. Terrängen var svår. De hade lera upp till knäna och de gick vilse i djungeln - ändå gav inte hunden, som fick namnet Arthur, vika. Efter den ansträngande löpningen skulle de paddla. Funktionärerna sade till dem att de inte kunde ta med Arthur och därför kastade de sig i kajakerna utan honom. Men Arthur gav inte upp. Han började simma efter, påhejad av jublande åskådare vid strandkanten.

– Han hade bott uppe i bergen och hade antagligen aldrig simmat, men det hindrade honom inte. Trots att han var en stor hund tog vi upp honom i kajaken. Under sju mils paddling satt jag med Arthur i knäet samtidigt som jag paddlade. Vid en punkt hoppade Arthur i vattnet och blev blöt och kall. Då fick han ta min Goretexjacka. Jag höll på att frysa ihjäl och eftersom vi var inne på sluttampen var vi rätt trötta. Men vi paddlade så i tolv timmar, säger Mikael.

– Han har en enorm karaktär och ingen aggressivitet i sig alls. Om det kommer andra hundar emot honom står han helt still. Städtanterna på hotellet försökte jaga bort honom, men vi sade att han var med oss. Jag är djupt imponerad av Arthurs karaktär, hans styrka och ork. Jag har aldrig sett mig som en djurmänniska, men min kärlek till Arthur är stark. Jag ringde min fru och sa att jag var rädd för att vi nog skulle bli fyra i familjen, att vi skulle få en medlem till. Vi ska ta Arthur till veterinär i Quito och sedan ska vi gå till ambassaden och undersöka om vi kan ta med honom på flyget, säger Mikael.

– Han ligger Mikael väldigt varmt om hjärtat så det skulle bara vara mysigt om han kommer hem hit, säger Helena Lindnord.

Och det gjorde Arthur till slut. Lycka till i den nya familjen! Arthur sägs trivas med boendet på Manlötens hundkarantän i Vallentuna och såret på ryggen läker fint. Först 120 dagar efter ankomsten till Sverige får han löpa fritt.

Förresten, årets världsmästare i Multisport blev NZL Seagate, som gick i mål på 111 timmar och 15 minuter. Svenska Försvarsmaktens lag slutade på en hedrande nionde plats med 140 timmar och 35 minuter, medan vovven Arthur och Team Peak Performance kom i mål som 12:e lag med tiden 146 timmar. Från början bestod laget av fyra medlemmar, tre svenskar och en amerikanska, men nu har Arthur också fått en plats i laget. Fattas bara! Kolla här!

[www.bbc.com]
[www.svt.se]

25 nov. 2014
Rubrik Medlem Läst av Postat

Arthur, Peak Perfomance dog

Public Service 1525 25/11 19:19

Arthur goes to Hollywood

Public Service 481 27/11 21:19

Arthur heter Barbuncho

Public Service 456 08/12 11:49

Gatuhunden Arthur ska opereras

Public Service 496 22/01 18:59

Arthur hemma från karantänen

Public Service 345 23/03 16:13

Arthur och Wings for Life World Run

Public Service 517 04/05 14:55

Mikael Lindnord VD i Modo Hockey?

Public Service 323 02/05 17:26

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 17
Web Analytics