Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Fiskafänget av Fritiof Nilsson Piraten

08/08 09:57
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

I The Telegraph kan vi läsa att ålen i Tomas Kjellmans brunn i Brantevik ska ha levt där i 155 år, men att den nu är död. Förr i tiden var det vanligt att man kastade en ål i brunnen för att få bukt med flugor och annat oknytt. En viss Samuel Nilsson var i 8-årsåldern när han kastade ned ålen i brunnen år 1859. Sedan dess har den levt nere i djupet, där mörkret gjort att ålens ögon växt sig onaturligt stora. Den mytomspunna ålen blev känd bland annat genom inslag i Mitt i Naturen i SVT. Men redan 1932 omnämndes den i Fritiof Nilsson Piratens bok Bombi Bitt och jag.

Fiskafänget, ur Bombi Bitt och jag:

Skållhett kaffe avslutade vår frukost. Dagen började gry. Det var på tid att gå till anfall mot norrgölen. Vricklund bestämde:
– "Ja går ensam och tar de stora ljustret. Ni blir här och håller käft, för ålar har en djävla hörsel. Får ja ålen, så får ja den."
Han menade hornålen. Vi reste oss och stod tysta i spänd väntan. Norrgölen låg hemlighetsfull och mörk, full med vatten trots torka och dämning. Det var en vida ansedd göl. Somliga ansåg den ha botten, andra inte. Vricklund gick mot gölen med det stora ljustret i hand. Han plumsade i och vadade ut, kännande sig för med fötterna. Snart steg vattnet honom upp under armarna. Plötsligt försvann han under vattenytan som dragen av en osynlig hand. Det bubblade och kokte i vattnet. Pumparen väste:
– "Han måtte väl inte drunkna."
Elisa talade:
– "Han dör inte."
Det låg någonting till hälften föraktfullt, till hälften resignerat i hennes trötta tonfall. Elisa hade rätt. Vricklund dog inte. Som en flodhäst steg han upp ur det svarta vattnet och tumlade mot stranden. Men han var inte ensam. I famnen hade han ett mörkt, vidunderligt väsen, som piskade vattnet till skum. Det var ålen. När Vricklund nådde stranden kastade han sig i ett jättesprång baklänges upp i ängen med odjuret över sig. Aldrig glömmer jag den kamp, som följde. Ängen var arena. Från ån flöt dimman och täckte gräset som med vit filt. I en mörk ram kring ängen stod alar och hasselbuskar. Morgonens bleka ljus kämpade med natten. Glöden i bålet flämtade under askan. Med sträckta halsar och ögon på skaft stod Bombi Bitt och jag och Pumparen. Men Elisa stod med slutna ögon, som om denna världen ej varit hennes. Och på arenan dansade Vricklund och ålen en grotesk dans. Ålen drog mot ån, Vricklund därifrån. Ibland, när ålen stegrade sig, var det som om Vricklund slagits med en levande telefonstolpe.

Bombi Bitt högg mig plötsligt i armen:
– "Du, ser du hornen?"
För ett ögonblick stod ålen käpprak och visade huvudet mot den ljusa österhimmeln. Och huvudet bar horn, stora horn, riktiga horn. Jag frös av spänning. Ålen satte krokstjärt för Vricklund och de båda rullade runt. De krälade på marken i en gräslig omfamning. Än skymtade Vricklunds breda, mörka rygg, än ålens grågula buk. Då gick ålen i brygga. Ovanpå den låg Vricklund som en flåsande oxe på en sviktande spång. Den levande spången rörde sig mot ån med ryckvisa rörelser. Tum för tum gick det. Vricklund, som var utmattad, märkte faran och skrek:
– "Min kniv! Min kniv!"
Elisa lystrade. Blixtsnabbt böjde hon sig ned och drog kniven, som satt instucken i en kräftkorg. Det breda, blanka bladet låg tungt som en bila i hennes smala hand. Hon hukade sig till språng; hennes ögon var vidöppna. För första gången såg jag dem och jag blev hemsk till mods. De ögonen lyste av evig osalighet, av eld, som slocknat och ändå bränner, av ljus, som speglas i bläck. Med två kattlika språng var Elisa framme och stack kniven i det levande byltet där ute på ängen. Ett tjut av smärta hördes. Elisa raglade baklänges för ett våldsamt slag av Vricklund och blev liggande orörlig på rygg. Vricklund och ålen smälte åter samman i ett famntag. Vi störtade fram. Kampen var slut. Jätteålen låg orörlig i gräset. Vricklund reste sig på knä. Hans ansikte hade bleknat och var sölat av blod.
– "Ja bet ihjäl den djävelen", sade han.
Därefter drog han ut kniven, som ända till fästet satt instött i hans vänstra axel. Härunder gjorde han en grimas av smärta och vände sig mot Elisa:
– "Du gjorde de me vilje, neka inte, Elisa. Du sikta på mej. Men kom ihåg att ja dör inte å köttsår!"
Elisa låg stilla i gräset. När hon hörde Vricklunds ord, skrattade hon ett bittert, tyst skatt. Hennes mimik var vältalig, men intet ljud kom över hennes läppar. Blodet rann utför Vricklunds bara bröst, men Vricklund visade sig läkekunnig.
– "Bombi Bitt", sade han, "spring bort te häggarna där borta o ta så mycket spindelväv du kan, för de stämmer blo. Men skynda dej."
Bombi Bitt var snart tillbaka och Vricklund pressade en stor kaka spindelväv mot såret. Sedan lade Pumparen förband med en avriven skjortärm. Vricklund var kavat igen. Han slog botten ur brännvinsflaskan, satte flaskan för munnen som en trumpet och blåste ett ljudligt halali. Från det väldiga, slemmiga kadavret på marken steg en djup suck. Ålen drog ihop sig och svällde som en mask vid beröring. Därefter rann den pilsnabbt genom gräset mot ån, smalnade och slank ned i ett hål i grästorven invid åbrinken. I samma nu brast fördämningen med ett brak och den frigjorda vattenmassan vällde genom ån och fyllde gölen. Pumparen hade rivit till sig ett ljuster och ville kasta sig över ålen medan den ännu endast till hälften hunnit ned genom hålet. Men Vricklund hejdade honom, ropande:
– "Passa dej, Pumpare. De e ingen rikti ål. Jag såg när den skulle ner genom hålet. Den la' hornen tebaka precis som en hund gör me öronen."
Ålen försvann.

[www.oppetarkiv.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Fiskafänget av Fritiof Nilsson Piraten

Public Service 1925 08/08 09:57

Saknat huvud sinkar obduktion

Public Service 463 11/08 15:20

Ålhuvudet hittades – i frysen

Public Service 386 12/08 14:23

Åles obduktion försenad

Public Service 502 18/09 11:51

Ål i brunn är djurplågeri

Public Service 639 21/10 02:01

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 19
Web Analytics