Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Att sälja björnskinn

21/08 11:53
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Idag fredag startade björnjakten och redan klockan fem på morgonen rapporterades att två jägare attackerats av en björn i Bollnäs kommun. Jägarna hade gjort ett ryck mot Östansjös viltvårdsområde, och det tog inte många minuter innan de fick resning på en björn. Sedan blev det ett kort drev med hundarna innan de kunde skjuta björnen med två skott på en väg i närheten. Jägarna trodde att björnen var skjuten men när de närmade sig björnen gjorde den ett utfall mot en av jägarna. Denne hade geväret redo men på grund av ett fel som var trasigt klickade geväret. När jaktledaren Per-Anders Wärme försökte få bort björnen från mannen gick björnen på honom i stället.

– Jag hade näven i björnens käft innan jag fick dit gevärspipan och kunde trycka av. Då var man inte så kaxig.

Båda männen fördes till sjukhus. Den först bitne mannen med svåra skador på lår och ljumske, medan jaktledaren kunde lämna efter omplåstring. Jaktlaget avbröt jakten för dagen efter det inträffade. Björnen var en stor hane på 278 kilo.

Min åsikt är att den stackars björnen bara försvarade sig och att de två jägarna uppförde sig som två jäkla klantarsel.

Annars invandrade björnen efter istiden till Sverige från både söder och norr. Björnarna i Dalarna och Härjedalen är nära släkt med björnarna i Spanien och Frankrike, medan björnarna i Jämtland och norrut är nära släkt med ryska björnar.

[www.helahalsingland.se]

21 aug. 2015
Rubrik Medlem Läst av Postat

Krokodil åt upp 4 fiskare

Public Service 1405 03/04 15:31

Krokodil åt 62-åring

Public Service 618 08/06 11:54

Björn skalperade jägare

Public Service 1221 28/08 19:18

Ännu en jägare björnbiten

Public Service 540 30/08 11:39

Björninna anföll trädräknerska

Public Service 604 10/09 20:33

Björn bröt sig in i hus

Public Service 461 25/10 17:51

Björnhona bet jägare

Public Service 549 15/11 16:24

Att sälja björnskinn

Public Service 697 21/08 11:53

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 20
Web Analytics