Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Troll hotar Lunds universitet

12/10 10:34
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Sent på söndagen meddelade Universitetet i Lund att man håller stängt på måndagen efter att ett hot publicerats på appen Jodel. Många studenter använder Jodel, som ger möjlighet att dela anonyma statusar inom en en mils radie. Meddelandet var snarlikt det som skickades ut före en skolskjutning i Oregon för två veckor sedan:

"Några av er är ok. Gå inte till Universitetet imorgon om ni är i Lund. Kolla nyheterna i morgon. Så länge jodlare".

– Det är inte polisen som har beslutat att stänga Lunds universitet i dag. Om vi hade sett att det fanns en verklig fara hade vi stängt arbetsplatsen. Men nu gör vi inte det. Beslutet är fattat av de ansvariga på universitetet. Polisen bedriver it-spaning för att hitta IP-adressen, alltså identiteten, på den dator som användes för att skicka ut hotet mot Lunds universitet. Men vi har inte hittat IP-adressen ännu, säger Stephan Söderholm, informatör på polisens Region Syd.

– Detta är en polisiär fråga och det gäller först och främst att klarlägga hur allvarligt hotet är. Det var polisens uppgifter på söndagskvällen som låg till grund för vårt beslut att stänga universitetet. Om det kommer ett hot av det här slaget tar vi mycket allvarligt på det. I efterhand kan vi spekulera kring frågan om det var rätt eller fel att göra så. Men jag förstår polisens beslut att inte söka igenom universitetet. Det här är ett av Europas största lärosäten, vi skulle få kalla in armén för att söka igenom det, säger Per Gustafson, säkerhetschef på Lunds universitet

– Det här är förfärligt. Jag läste på en hemsida om hotet. Och jag har ju hört och läst mycket om skolskjutningar och andra liknande tragedier, inte minst i USA. Jag tror att det enda vettiga beslutet var att ställa in undervisningen i dag. Jag skulle ha haft en föreläsning om avfallshantering men jag har tvingats mejla alla mina studenter att vi ställer in undervisningen i dag. Men det innebär ett allvarligt avbräck för studenterna. Det är fyra timmars undervisning för min och mina studenters del. Men det är också tentor och viktiga laborationer som ställs in. Nu får det bli som det blir, säkerheten går naturligtvis först, säger Eva Leireprefekt för institutionen för Teknik och samhälle på Lunds tekniska högskola och ordförande för Akademiska föreningen.

– Företaget som driver appen Jodel tror inte att meddelandet skickades från Lund. De tror sig veta att det är ett så kallat ”troll”, som sitter på en annan ort än Lund och manipulerar GPS-systemet så att systemet tror att personen sitter i Lund. Och att samma meddelande även går till andra lärosäten. Den informationen har de även gett till polisen, säger Torbjörn von Schantz, rektor vid Lunds universitet.

Polisen i Region Syd har kopplat in Rikskriminalen och dess nationella IT-brottscentrum. Rikskriminalen har i sin tur tagit kontakt med tysk polis i utredningen av ärendet, eftersom nästan alla mejl och meddelanden har varit utomlands och vänt även om de skickas mellan två adresser i Sverige.

Mobilappen Jodel lanserades av Alessio Avellan Borgmeyer, i oktober 2014, i Tyskland. Appen riktar sig till studenter, och är ett anonymt klotterplank för att kommunicera med dem som befinner sig i din närhet. Du kan svara på andras meddelanden och se vilka som svarar dig, men varken du eller de vet vem du är. Genom att rösta upp eller ned meddelanden hjälper du andra att se de roligaste eller mest relevanta uppdateringarna. Om du anmäler ett inlägg (”jodel”) så kommer du inte att se det längre. Om dina jodlar anmäls riskerar du att stängas av som användare. När du loggar in första gången på Jodel har du 100 poäng ”karma”. Beroende på hur andra användare röstar upp och ned eller anmäler dina meddelanden så ökar eller minskar dina karmapoäng. Du kan lura Jodel att du befinner dig någon annanstans genom att manipulera din telefons platsinformation.

– Det är ett väldigt självsanerande system. Får ett inlägg fem downvotes så försvinner det från flödet. De här inläggen har publicerats i Uppsala och Örebro tidigare, men där har de nedröstats så snabbt att de inte fått genomslag, säger Casper Danielsson som är webbredaktör på Lundagård, Lunds universitet studenttidning.

Skulle inte förvåna om trollet sitter i Uppsala.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Sveriges bästa lärosäten

Public Service 1503 07/04 23:40

Sveriges sämsta studenter

Public Service 604 01/07 15:27

Lunds universitet bäst i Sverige

Public Service 367 15/09 22:20

Troll hotar Lunds universitet

Public Service 385 12/10 10:34

Jodel sammarbetar mot trollet

Public Service 453 13/10 16:55

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 22
Web Analytics