Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Om hårt arbete, flit, plikt och kultur

Anonym användare
24/03 13:24
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Invandringen har fått Patrik Engellau att fundera över basen i svenskt välstånd. Det är inte järnet och skogen som ”man fick lära sig i plugget”. Inte ”klok politik”. Utan ett antal medborgerliga dygder som flit och plikt, säger han.

Utländska grupper, som afrikaner, kan ha svårt att anpassa sig till den ”kapitalistiska andan” och till den svenska ”samarbetskulturen”, säger Patrik Engellau.

Det funkar om man tar en eller två eller tre sådana bland tio, tjugo svenskar. Så att de lever nedsänkta i den svenska kulturen. Men om de lever för sig, där den svenska kulturen inte tränger in… Den svenska föreställningen att det skulle räcka med att de får läsa en bok eller gå en kurs är naiv. Jag säger inte att alla afrikaner är sådana, alla syrier sådana. Men den dominerande kulturen, åtminstone vad jag sett, är sådan. Och att förmå människor som kommer från en sådan kultur att anpassa sig till det svenska, är så stort att det inte går att tänka…

Engellau stödjer sig på egna erfarenheter från Guniea-Bissau, där han under några år på 1970-talet ansvarade för det svenska biståndet. Pengarna gick bland annat till att modernisera jordbruket. Det fungerade inte lika smidigt som i Tyskland efter andra världskriget där USA kickade igång ekonomin genom Marshallhjälpen. Det beror på ”kulturskillnader”, enligt Patrik Engellau.

– Tysken, han hade utvecklingen i blodet. Han hade gjort det förr. Han vet vad det handlar om. Att det är hårt arbete. Att man måste hjälpa varandra. Utveckling är en kultur. Så försökte vi göra samma sak i Afrika. Där finns inte den kulturen. Den kapitalistiska andan. Att man ska piska sig själv att jobba även om man har så att det räcker för dagen. De kapitalistiska dygderna. Det som gjort Sverige och hela västerlandet till vad det är. Det finns inte (där).

Det här låter brutalt… nä, det gör det inte, men konstigt: inte förrän jag jobbade i Afrika förstod jag vad kulturskillnader är. Att kulturer är olika. I det här fallet en portugisisk koloni som inte hade utvecklats särskilt mycket förutom att några bönder odlade jordnötter till avsalu… och när man plötsligt inser: det funkar inte på samma sätt. Jag hade som alla svenskar trott: de är väl som vi. Okej, de har blivit förtryckta av drottning Viktoria av England och diktatorn Salazar av Portugal. De har lite uppförsbacke. Bara de får kontakt med några svenskar kommer det ordna sig.

– För de är väl som vi. Det är bara att vi haft en jävla tur. Vad vi inte förstår: det är inte bara tur. Det är kultur!

[fokus.dn.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Om hårt arbete, flit, plikt och kultur

Anonym användare 386 24/03 13:24

Det sitter i generna och miljön

Public Service 155 24/03 14:11

Re: Det sitter i generna och miljön

Anonym användare 264 24/03 14:14

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 35
Web Analytics