Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Osama Krayem från Rosengård, kriminell och terrorist

09/04 10:12
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

På tisdagsmorgonen den 22 mars i år utlöste de två självmordsbombarna Ibrahim El Bakraoui och Najim Laachraoui sina bomber på flygplatsen i Bryssel. En tredje mans sprängladdning exploderade aldrig utan han lämnade flygplatsen. Mannen, som var klädd i hatt då, kan alltså ha gripits under fredagen. En timme senare utlöste Khalid El Bakraoui (bror till Ibrahim El Bakraou) sin sprängladdning på ett tåg vid tunnelbanestationen Maalbeek.

Den belgiske åklagarens talesperson bekräftar att två personer gripits under fredagen misstänkta för inblandning i terrorattackerna i Bryssel. Totalt har nu fem personer gripits. En av de gripna är den 31-årige Mohamed Abrini, "mannen i hatt" som syns på övervakningsbilder från flygplatsen i Bryssel tillsammans med flera attentatsmän. Abrini greps i området kring Brysselstadsdelen Anderlecht, som ligger i anslutning till Molenbeek, där flera andra terrormisstänkta har gripits. Abrini har tidigare dömts till fängelse för väpnat rån och betraktas som farlig.

Dessutom ska den svenske medborgaren 23-årige Osama Krayem från Rosengård i Malmö ha gripits. Han ska ha identifierats på övervakningsbilder som togs i samband med att han köpte väskor i ett köpcentrum. Väskorna har sedan använts vid terrordåden i Bryssel. På sin Facebooksida har han tidigare själv ha lagt ut en bild där han syns posera med vapen och IS-flagga i den syriska staden Deir az-Zor. På sidan har han också publicerat en avrättningsvideo. Han ska ha återvänt till Europa via Grekland med ett falskt pass i september förra året.

Flera personer från Malmö har gillat bilden på Facebook och kommenterat den positivt. "Må allah älska dig", "Må allah skydda dig habibi" och "haha kungen sån riktig isissssss" lyder några av tillropen. Enligt polisuppgifter till Sydsvenskan var Osama Krayem före sin radikalisering tätt knuten till den organiserade brottsligheten i Malmö, framförallt till de kriminella gängen kring Sevedplan i Malmö.

– Vi har gemensamma vänner så jag vet vem det är. Men jag känner honom inte. Jag tänker egentligen inte så mycket på honom i sig, utan mer på att så många man har växt upp med har hamnat snett. En har blivit terrorist, en annan sitter inne för mord. Jag ser en helhet. Jag tror att det är vänner som växt upp med honom och att det är därför de skriver som de gör på hans Facebooksida. Jag har också sett att det är någon som argumenterar mot honom, säger en Malmöbo som gick i grundskolan ihop med Osama Krayem.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Terrorn i Bryssel

Public Service 366 22/03 10:34

Osama Krayem från Rosengård, kriminell och terrorist

Public Service 381 09/04 10:12

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 20
Web Analytics