Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Gulan Avci och Semanur Taskin

Anonym användare
12/03 11:46
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Jag hade denna morgon tänkt skriva ett svar till Semanur Taskin med hänsyn till hennes inlägg på Aftonbladet om att vi borde välkomna separata badtider på badhus och betrakta kvinnors hijab-bärande som en "rebellisk akt".

Jag ser till min glädje hur Gulan Avci har förekommit mig i frågan då hon krossar Taskin i denna underbara replik.

Jag måste också få be att tillägga följande diskussion från Storbritannien där Douglas Murray diskuterar ansiktsslöjor.

Det är något fundamentalt skrattretande med kvinnor som bär ansiktsslöja och talar om frihet. Det finns kvinnor i världen idag som inget hellre vill än att gå utan slöja. Hur solidariskt är det då att kämpa för införandet av detta?

Att som Semanur Taskin jämföra att ha könsneutrala omklädningsrum med att införa en mans-fri dag i simhallen tycks för mig fullkomligt infantilt.

Könsneutrala omklädningsrum berör båda könens bekvämlighet. Både män och kvinnor skulle känna sig obekväma med att klä om nakna inför varandra.

Vad Taskin jämför med är en dag då inga män får finnas i simhallen. Det är som att jämföra äpplen och päron. Att införa dagar då kvinnor ska få vara helt fredade från män är att säga till allmänheten att män är farliga. Flickor måste i en värld där män är farliga få mansfria fotbollsträningar, simtider, gymtider och så vidare. Hon säger "en enda dag kan vi väl upplåta till detta?".

Mitt svar är NEJ! Inte en enda dag! Inte en enda eftergift åt detta märkliga sätt att se på män och på kvinnor!

Varför reser sig ni svenska män inte och protesterar mot detta kränkande sätt att se på er???

När jag ser på män omkring mig så ser jag män som vuxit upp i ett samhälle där de helt självklart låter kvinnor gå topless på stranden utan att stirra, utan att följa efter, utan att bilda gäng och trakassera. I Sverige känner kvinnor sig förvissade om att de kan gå på stan utan att vara rädda, att de kan gå och simma i simhallen utan att vara rädda och att de kan lämna sina flickor på fotbollsträning med manliga tränare, utan att vara rädda. Detta sätt att leva vill jag ha kvar. Om vi börjar normalisera mäns övergrepp på kvinnor i simhallar och på fotbollsträningar genom att böja oss baklänges och göra om vårt sätt att leva - då har vi snart ett samhälle där kvinnor måste bära burqa. Jag tror inte att det är en överdrift.

Semanur Taskin säger att några dagars mansfrihet på simhallarna inte skadar någon. Hon menar att det är taskigt av svenskar att kräva av invandrare att de ska "vara som oss".

Ja, men är det så förfärligt att bada i samma bassäng som män, då kanske man får låta bli att bada i en bassäng. Att inte bada i en bassäng skadar inte någon!

Om behovet plötsligt uppstår av att separera kvinnor från män i vanliga simhallar och fotbollsträningar - då är det någonting fundamentalt fel i samhället.

Det funkade ju så bra alldeles nyss. Varför gör det inte det längre?
Rubrik Medlem Läst av Postat

Gulan Avci och Semanur Taskin

Anonym användare 607 12/03 11:46

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 27
Web Analytics