Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Novus: Alliansen har abdikerat

05/10 11:32
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

En ny undersökning av Novus visar att svenskarna sågar såväl regeringens budget som Decemberöverenskommelsen, och anser att Alliansen har abdikerat. Till dessa svenskar hör jag. Hela 41 procent anser att regeringens budget är dålig, och bara 16 procent tycker att den är bra. Bland de negativa anser 81 procent att Alliansen och Sverigedemokraterna bör rösta ned budgeten. Till dem hör jag. Många har dessutom extremt lågt förtroendet för partiledarna. Till dem hör jag.

37 procent anser att Sverigedemokraterna är det tydligaste oppositionspartiet, medan 15 procent pekar på Centerpartiet, 11 procent på Moderaterna, 2 procent på Folkpartiet och 1 procent på Kristdemokraterna. 30 procent tycker inte att det finns någon tydlig opposition. Till dem hör jag.

Siffrorna bekräftar en trend som Novus har noterat under en lång tid: Trots att flera allianspartier kritiserar regeringen och kommer med politiska förslag, tas inte dessa förslag på allvar då Alliansen snarare upplevs ha abdikerat. Till dem hör jag. Allianspartierna ses inte alls som oppositionspartier i den omfattning de borde ur ett historiskt perspektiv.

Enligt Novus vd Torbjörn Sjöström anser en majoritet av svenska folket att Sverige utvecklas åt fel håll, och att det sakta men säkert sker ett balansskifte inom politiken. Det står i allt högre grad mellan regeringen och Sverigedemokraterna, inte Alliansen, och det är en problemorienterad politik snarare än en lösningsorienterad som får sätta agendan. Folk röstar inte för något, utan mot något. Valet 2014 var ett tydligt val som kretsade kring problemen, och nu har oron ökat ännu mer.

Alliansen borde skämmas!

[www.di.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Budgeten för 2016

Public Service 610 21/09 10:33

Lena Mellin: Budgeten dämpar sysselsättningen

Public Service 296 21/09 15:48

Novus: Alliansen har abdikerat

Public Service 357 05/10 11:32

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 22
Web Analytics