Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Reinfeldts självbiografi "Halvvägs"

31/08 15:56
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Förre statsministern Fredrik Reinfeldt skriver i sin självbiografi "Halvvägs" att Sverigedemokraternas kärnväljare utgörs av "landets rasister och kraftigt främlingsfientliga" och av personer som ser invandringen som roten till alla Sveriges problem.

– Till det kommer en stor mängd brett missnöjda väljare. De är missnöjda med sitt eget liv och området de bor i. De misstror alla med makt, såväl politiker som medierepresentanter, skriver Fredrik Reinfeldt.

Reinfeldt tror att missnöjet kan bero på att SD-väljarna är "avvikare" i den svenska väljarkåren, och känner mindre tillit till både samhället och andra människor. Han tror också att missnöjet kan bero på att SD-väljarna har svårt att identifiera sig med den bild som ges av Sverige där mycket fokus läggs på huvudstaden. Reinfeldt försvarar också sitt sommartal under förra årets valrörelse, där han i samband med en prognos från Migrationsverket om det ökande antalet asylsökande som väntas komma till Sverige bad svenskarna att "öppna sina hjärtan".

– Det jag sagt förvrängdes för att möta olika intressen, några mer ljusskygga och andra mer vänsterorienterade. Den risk jag tog var att invandringsfrågan i sig skulle växa i betydelse, skriver Fredrik Reinfeldt.

Självbiografin "Halvvägs" släpps på tisdag.

– Reinfeldt ljuger, kränker och förminskar miljontals människor. Det gör han när han insinuerar att SD:s väljare och andra medborgare som är kritiska till Västvärldens mest extrema invandringskritik skulle vara förbittrade, rasistiska bondtölpar som är missnöjda med sina liv. Det finns inget empiriskt stöd för att SD:s väljare skulle vara mer missnöjda med sina liv än andra väljare. Det visar bland annat den senaste SOM-undersökningen. Det är vanliga hederliga människor som är nöjda med sina egna liv, men djupt oroade över den samhällsutveckling med segregation, gängvåld och en krackelerande välfärd som Reinfeldt varit med att skapa. Att våra väljare bara skulle finnas i mindre orter är inte heller sant. Vi har ett starkt och ökande stöd även i storstadsområdena. När Reinfeldt fördömer och raljerar över våra väljare, så fördömer han samtidigt också sitt eget partis väljare. Många SD-väljare är före detta moderater som kände sig svikna av Fredrik Reinfeldt. Flera undersökningar har visat att en klar majoritet av Moderaternas väljare vill minska invandringen och börja samarbeta med SD. Reinfeldts attack är inte förvånande. Reinfeldt har under lång tid uppvisat en onyanserad och hatisk attityd mot SD och de medborgare som är kritiska till massinvandringen. I valrörelsen 2010 vägrade han till och med att ta avstånd från våldet som riktades mot oss och menade att Sverigedemokrater som attackerades och misshandlades fick skylla sig själva, säger Mattias Karlsson, SD:s vice partiledare.

– Jag ställer mig frågan om det verkligen stämmer att han varit statsminister. Han verkar vara en extremt fördomsfull människa med förutfattade meningar som ser ner på människor som inte tycker som han gör. Hans sätt att uttrycka sig om andra människor är extremt nedvärderande. Han verkar sitta på någon sorts piedestal och peka finger åt människor som inte delar hans värderingar. Det är extremt skrämmande. Jag är glad att han inte är statsminister längre, säger Richard Jomshof, SD:s partisekreterare.

Förmodligen ökar SD:s stöd ytterligare något efter Reinfeldts bok. Gissar på 4-5 procent. Anledningen är att alla som är oroade över den pågående massinvandringen inte känner igen sig i Reinfeldts beskrivning. Och har han fel i detta, som varje icke-rasistisk väljare kan se att han har, då kan han så klart ha fel i allt annat han påstår också. Det är volymen som skrämmer folk. Och att handgranater kastas på poliser. Och det oändliga antalet tiggare. Jag tror att det parti, förutom SD, som blir först med att föreslå en kraftig minskning av volymen blir vinnare i slaget om väljarna och makten.

[www.expressen.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Reinfeldts självbiografi "Halvvägs"

Public Service 831 31/08 15:56

Reinfeldt sprider myter om SD

Public Service 424 31/08 20:17

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 22
Web Analytics