Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Ortorexi

18/06 07:43
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Har jag skaffat mig ortorex? Dvs har jag en ätstörning som innebär att jag är tvångsmässigt övernyttig när det gäller mat och/eller träning. Till skillnad från en anorektiker så ser en ortorektiker mer på matens kvalitete i än på kalorierna. En ortorektiker kan inte äta onyttiga livsmedel utan att må dåligt. En ortorektiker äter på fasta tider, och oftast sådant som bestämt i förväg. Generellt är det en överkonsumtion av protein och underkonsumtion av kolhydrater. Alltså ingen vit pasta och vitt ris, utan bulgur, quinoa och kyckling utan skinn, keso och kesella som gäller.

En ortorektiker nöjer sig inte med att träna ett par gånger i veckan, nej det blir 2-3 gånger per dag. Det är dock inte träningsmängden som avgör om man har ortorexi utan förhållningssättet till träningen. Kan man inte hoppa över ett träningspass utan att må dåligt, då man ligger i riskzonen

Studier har visat att 6-7 % av befolkningen har ortorexi och att de värst drabbade arbetar inom hälsa och friskvård där upp emot 30 % är drabbade. Särskilt problematiskt kan det bli när en drabbad får råd av personliga tränare och dietister som själva lider av ortorexi.

Ja, jag har nog lite ortorexi. Och jag gillar och mår bra av min ortorexi, haha.

[atstorningar.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Ortorexi

Public Service 169 18/06 07:43

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 16
Web Analytics