Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Oxfilé och metan

08/11 23:41
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Idag ska man, för att vara miljöpolitiskt korrekt, inte äta rött kött, till exempel oxfilé. Kor är växtätare och det är i regel deras filé man tuggar på när man äter oxfilé. Problemet är att kor, medan de lever, släpper ut tarmgaser innehållande metan, som är en 21 gånger kraftfullare växthusgas än koldioxid. I slutet av 1800-talet fanns bara 715 miljarddelar metan i atmosfären, sägs det, men idag finns det ungefär 1,775 miljarddelar. Ökningen beror nästan helt på människans jordbruk och förbränning av kol och olja. Anser man sig veta.

Mätning av en kos metangasutsläpp.

Få talar om metangasen på den ryska tundran, där det finns närmare 1,000 miljarder ton metan, som nu börjar bubbla upp ur marken och ut i luften. Det är mer än vad som finns i hela atmosfären i dag. Denna metan har de flesta klimatmodeller inte tagit hänsyn till eftersom man anser uppgifterna vara för osäkra.

Metan kallas även sumpgas, som bildas vid nedbrytning av organiskt material i syrefattiga miljöer, till exempel på bottnen i kärr och träsk. Ett annat namn på metan är gruvgas. Dessa metanmängder ingår inte heller i klimatberäkningarna, kanske för att man inte känner till mängderna, eller för att de är så stora att kofisarna blir irrelevanta. En fis i rymden så att säga...

Inte heller sägs i debatten att metangas bryts ner snabbt, och därför inte kan ackumuleras i atmosfären. Metan har en större effekt i ett kort perspektiv (livstiden är 8,4 år i atmosfären), medan koldioxid har en mindre effekt men i ett längre perspektiv (över 100 år). Enligt Wikipedia kommer, vid fortsatta utsläpp på dagens nivå, metangashalten i atmosfären inte att stiga ytterligare, och kommer därför inte heller att påverka klimatet i någon riktning. Varför sägs inte detta i debatten?

Jag kommer att fortsätta äta kött utan hänsyn till metandebatten. Om jag slutar äta kött så vore det av etiska skäl. Det har jag hittills gjort varje gång jag besökt ett slakteri – jag har inte fått ner en köttbit på tre-fyra dagar. Men aldrig slutar jag väl för att diktatoriska miljömuppar, som vill detaljstyra allt i våra liv, kräver det av oss, men förmodligen inte av sig själva. Aldrig.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Oxfilé och metan

Public Service 830 08/11 23:41

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 19
Web Analytics