Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Baguette eller brioche

22/08 22:08
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Förr har Paris bagerier varit tvingade att koordinera och rapportera in sina semestrar till lokala myndigheter, så att alla områden hade minst ett bageri öppet under semestermånaderna juli och augusti. Systemet instiftades under franska revolutionen för att undvika brödbrist, men har nu avreglerats, vilket har lett till att två tredjedelar av Paris bagerier stängt under augusti med efterföljande brist på nybakade baguetter.

Jag säger som den franska drottningen Marie Antoinette ska ha sagt strax före den franska revolutionen om parisarnas dåvarande baguettebrist: "Låt dem äta brioche!".

INGREDIENSER:

125 g smör
25 g jäst
3 msk vatten
300 g vetemjöl
3 st medelstora ägg
1 st ägg, vispat för pensling
½ tsk salt
½ msk strösocker
14 st små briocheformar eller en avlång 1½-litersform

GÖR SÅ HÄR:

1. Låt smöret mjukna på en tallrik. Lös upp jästen i vatten och rör ner ett ägg i taget. Tillsätt salt och socker och mjölet. Arbeta snabbt in lite smör i taget med en matkniv.
2. Lägg degen på mjölat kallt bord. Dela degen i 16 lika stora delar, rulla 14 bullar och lägg dem i de smorda briocheformarna. Rulla 14 små bollar av den återstående degen. Gör en fördjupning i bullarna och lägg en boll i varje. Ställ att jäsa täckta med bakduk minst 1 timme.
3. Om du gör en enda stor brioche tar du bort en del av degen och rullar till en lång rulle, ca 1½ cm tjock. Forma den större degbiten till en limpa och lägg i en smord avlång form. Lägg rullen i en längsgående grund fördjupning på mitten. Låt jäsa övertäckt minst en timme.
4. Sätt ugnen på 225°. När briocherna jäst till dubbel storlek, pensla med ägg och grädda i nedre delen av ugnen - små briocher i ca 15 min och stora briocher i 15–20 min. Låt svalna på galler och ta ur dem ur formarna.
5. Servera gärna briocherna varma. Den stora kan skivas och rostas.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Baguette eller brioche

Public Service 790 22/08 22:08

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 18
Web Analytics