Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Köpenhamns gatumat

01/08 12:09
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Köpenhamn vill bli bäst i norra Europa på gatumat. Bara i år har 37 cykelförsäljare fått tillstånd att sälja allt från argentinska empanadas, stenugnsbakad pizza och koreanska pannkakor. Byråkratin är minimal. Cykelförsäljare slipper betala hyra och får stå överallt utom på vissa platser i innerstaden, som till exempel Strøget och Islands Brygge.

Anders Hess Ahrensbach jobbar åt kommunen som konsult för evenemang i stadsmiljön. Han berättar att de lokala politikerna till en början var restriktiva mot matcyklarna. Idag håller Köpenhamns kommun informationsmöte två gånger i månaden på danska och engelska om att starta matcykelverksamhet.
– Först 2013 skedde stora förändringar. Då slopades avgifterna och en ny modell för kvalitetskontroll infördes för mobila gatuförsäljare. Jag tror att succén med Torvehallerne och Papirøen hjälpte till, säger Anders Hess Ahrensbach.

German Crugeris rullar leende in i Ørstedparken med sin över 100 kg tunga lådcykel

German Crugeris hade en fast inkomst som chefskock på strandkrogen Halvandet när han lockades till friheten på en matcykjel. Idag har filmfestivalen MIX Copenhagen en visning i Ørstedparken, ett perfekt tillfälle att sälja mat.
– Jag får en chans att vara ute bland folk, bestämma mina egna tider och vilken mat jag serverar. Jag behöver inte kompromissa och det betyder allt för mig. I bland säljer du bara för trehundra kronor, andra gånger säljer du slut på några timmar. Det svåraste har varit att pricka in rätt platser och festivaler, säger German.

David Rask Arnesen gräddar sin stenugnsbakade pizza i tre minuter vid 350 grader. Man får inte vara rädd för hårt arbete eller misslyckanden om man ska satsa på en matcykel, menar David.
– Folk är lite misstänksamma och förstår inte att vi följer samma hygienregler som restauranger. Att jag lagar pizza på en cykel betyder inte att kunden får en sämre produkt. Jag är noggrann med allt från vetemjöl till mozzarellaost.

Bruce Kim flyttade till Danmark för att studera signalteknik. Han har sålt koreanska pannkakor de senaste två åren, mest för att sprida den sydkoreanska matkulturen.I dag står han utanför Torvehallerne med sin matcykel.
– Jag träffade många danskar som adopterats från Sydkorea och som inte kände till vår matkultur. Det berörde mig rätt djupt. Jag har aldrig varit i ett land som Danmark där människor uppmuntras till att göra sin egen grej. Upplevelsen fick mig att fundera på mitt eget liv och vad jag vill. Det var då idén till matcykeln föddes, säger Bruce.

Som svensk undrar man ändå vad restauranger, som lagligt betalar skatt och avgifter, anser om denna konkurrens.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Köpenhamns gatumat

Public Service 995 01/08 12:09

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 28
Web Analytics