Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Jag ska testa Havrekli

23/10 16:17
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Beta-glukan, eller β-glukan, är en sorts vattenlöslig fiber som sitter närmast under skalet på havrekornet. Beta-glukaner för med sig gallsyra från tunntarmen vidare till tjocktarmen och ut ur kroppen. Ny gallsyra produceras sedan i levern, av kolesterol hämtat från blodbanan, och på så sätt sänks framförallt det "onda" LDL-kolesterolet. Men blodsockernivån stabiliseras även genom att beta-glukanernas vattenlösta gel gör näringsupptaget från tunntarmen långsammare vilket förhindrar en snabb stegring av blodsockret.

I Sverige producerar Betaglucare Betavivo, som är den enda kommersiellt tillgängliga produkten som ger samtidig effekt på kolesterol och blodsocker, i en enda daglig portion. Andra produkter som innehåller stor mängd beta-glukaner är havremjölk och havregrädde som produceras av havredrycksfabrikören Oatly i Landskrona.

Jag ska testa Betavivo! Oatly får vara för min del. Föreningen Svensk mjölk anser att Oatly misskrediterar komjölk i sin reklam. Marknadsdomstolen meddelade idag att det inte blir något omedelbart förbud för bolaget att använda de aktuella formuleringarna. Jag tycker att reklam ska tala om fördelarna med den egna produkten, inte sänka andras.

Annars kan man testa Kungsörnens Havrekli, ett paket á 300g kostar 17,95 kr (Jmf pris 59,83 kr/kg). Betavivo består till 60 % av havrekli, samt majsmjöl och fruktos, och ett paket á 644 g kostar 199 kr (Jmf pris 310:94 kr/kg). Varför inte hoppa över majsmjölet och fruktosen och pröva Havrekli?

[www.dailymail.co.uk]

23 okt. 2014
Rubrik Medlem Läst av Postat

Jag ska testa Havrekli

Public Service 2140 23/10 16:17

Oatly - Vegetabiliskt vatten

Public Service 554 26/10 19:35

Re: Oatly - Vegetabiliskt vatten

Anonym användare 489 26/10 21:26

Den livsfarliga mjölken

Public Service 565 29/10 10:31

Laktosfritt minskar cancerrisk

Public Service 529 04/11 21:43

Fler dricker Oatly, vegetabiliskt vatten

Public Service 655 12/11 15:21

Oatly och recept på barkbröd

Public Service 329 19/11 13:56

Veganmjölk - nyttig eller bara dyr?

Public Service 376 14/03 20:39

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 14
Web Analytics