Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Parapsykologi och föraningar

Anonym användare
03/11 12:58
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Häromdagen hände jag en"föraning" och kände oro för mina ungars säkerhet eftersom de skulle iväg på äventyrligheter. Den så kallade "föraningen" återkom under ungefär ett dygn med jämna mellanrum men eftersom jag är mycket realistisk och naturvetenskapligt lagd så lyckades jag vifta undan känslan snabbt och ganska effektivt. Dock inte så effektivt att jag kunde låta bli att varna före avfärd till äventyret och förmana om extra säkerhetskontroller just med tanke på min "föraning".

Så hände det i allafall och alla mina hår på armarna och i nacken stod rakt ut när jag hörde beskedet i telefonen.

Nu efteråt har jag sansat mig och inser att jag i princip alltid här sådär harig. Jag är en harig mamma helt enkelt och har nog alltid varit det. Jag ser katastrofer lura bakom varje knut och är jätteduktig på att fantisera om vad som skulle kunna hända.

Så läste jag ett meningsutbyte i SvDs Brännpunkt om parapsykologi. Lunds universitet har världens enda professur i parapsykologi och innehas av professor Etzel Cardeña och det är anmärkningsvärt i sig även om professuren lever av donerade pengar endast. Professor Cardeña har i nyligen publicerade artiklar påstått att han har funnit bevis för att telepati verkligen har ägt rum. Artikeln publicerades bland annat i LUM som är Lunds Universitets egen tidskrift och har sedemera granskats av ett antal andra forskare. Ingen av dem finner att Cardeña kan dra de slutsatser han drar av sina resultat. De menar i en artikel att parapsykologi, om det ska ta en plats inom vetenskapen, måste stå under samma regler som alla annan vetenskap och forskning. Tål det inte den granskningen så har det inte i den vetenskapliga världen att göra utan bör befinna sig inom pseudovetenskapen.

De hävdar även att med tanke på den oerhörda omvälvande informationen som bevisningen av telepatins existens skulle bringa till vår kunskap om världen och tingens ordning, så krävs extra och alldeles särskilda krav på en sådan forskning. Den måste nämligen kunna reproduceras av andra oberoende forskare och det har ännu aldrig kunnat göras. Inte heller visar Cardeñas resultat på att telepati faktiskt ägt rum.

Läs gärna serien här:

[www.svd.se]

Angående min alldeles egna upplevelse av övernaturlighet nyligen så inser jag att då jag ofta är extremt orolig att något katastrofalt ska hända mina mest älskade, så är det inte konstigt att en olycka någon gång kommer att inträffa som besannar min oro.

Sålunda helt naturligt och i allra högsta grad psykologiskt helt utan "para".
Rubrik Medlem Läst av Postat

Parapsykologi och föraningar

Anonym användare 933 03/11 12:58

Grupptryck och grymhet

Public Service 493 03/11 23:32

Gemenhet

Anonym användare 422 04/11 00:25

Min teori

Public Service 499 04/11 00:28

Det är frågan

Anonym användare 370 04/11 00:32

Jag vet

Public Service 410 04/11 00:36

Re: Jag vet

Anonym användare 378 04/11 00:45

Re: Parapsykologi och föraningar

Anonym användare 184 27/03 23:18

Föraningar och profetior

Public Service 237 28/03 11:01

En mammas oro

Anonym användare 304 24/04 17:29

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 32
Web Analytics