Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Alex Schulman

Anonym användare
06/03 12:01
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

De senaste månaderna har jag börjat läsa kvällstidningar av olika orsaker. SvD tar betalt för sina artiklar. GP är lite provinsiellt. BBC målar med breda penslar över Europa. Därför ögnar jag igenom kvällsblaskorna för att få en känsla för samtidens ström.

Här har jag då och då läst Alex Schulmans texter. Nu senast läste jag vad han skrev om kungahuset och jag gillade hur han i slutet skrev ”Någon gång måste vi också göra nåt åt det här, det förstår ni väl. Vi kan ju inte ha det på det här sättet. Vi kan inte ha ett kungahus i det långa loppet. Det vet ni.”. Han beskriver sin egen förtjusning över institutionen och säger sedan att vi alla måste nyktra till.

Nästa krönika handlar om hur Schulman åter använder sig själv som mall för mänskligheten genom att beskriva sin känsla då Gina Dirawi uttalade Anders Gernandts namn fel. Han skriver: ”Men jag kan inte släppa Gina Dirawis felsägning. Jag blir sällsamt uppfylld av den. Den ger mig energi. Jag lever upp. Jag får puls, det pirrar i magen och jag blir varm runt bröstkorgen. Jag vill berätta för hela världen att jag noterat detta misstag. Hon får inte komma undan med det här.”
Schulman skriver sedan hur sociala medier redan tagit upp felsägningen. Det är som om en stor spegel hålls upp framför honom och han skäms över sin njutning. Han vänder spegeln åt alla oss andra och visar vårt fula tryne.

Jag får en känsla av att han anser att det alltid är dåligt att anmärka på andra människor. Om man anser att någon har gjort fel och vill tala om det så bör man tydligen enligt Schulman ta sig en ordentlig titt i spegeln och fundera på varför man behöver tala om det.

Under tiden kan alla världens Gina Dirawis fortsätta sina känslolösa framfarter över folk och fä. Vi som känner att hon gör övertramp måste först förstå att vår känsla egentligen är ful och att vi bör hålla käften. Stackars Gina, egentligen är det hon som är offret. Offer för alla människor som tror att de vet vad som är rätt och fel och vill uttrycka det. Världen är upp och ned och de har numera fel och Gina har rätt.

Jag läser vidare i listan av Schulmans krönikor och ser att det är just detta med spegeln som är hans knep. Han använder det gång på gång. Jag går på det och skäms när jag läser. Usch att jag känner igen mig i sådana låga känslor! Det borde jag inte göra! Så ful mänskligheten är! Så fult vi reagerar!

I slutet av krönikan om Gina skriver Schulman: ”Vill bara betona att jag inte har något emot Gina Dirawi. Jag gillar hon och har alltid gjort.”
Jag tänker att han har en tanke bakom detta ”hon”. Jag ursäktar det med att det förmodligen är ironiskt men jag förstår det inte riktigt. Är det en pik till Gina? Är det en pik till dem som kritiserar Gina? Jag tänker att det säkert är något sofistikerat i alla fall. Eller? Varför skriver han ibland felaktig svenska?

Å ena sidan håller jag med då han sätter fingret på somlig masshysterisk idioti som Ur-och-skur-dagis, monarki, Facebook och Instagram och så vidare. Å andra sidan känner jag efter att ha läst ett antal krönikor, att Schulman själv står för samma grundhet och politiska korrekthet som han kritiserar. Han reagerar mot samtidens ”whoop whoop” men ingår själv i hela hypen då han ständigt försöker befinna sig i framkant på det som ska bli morgondagens masshysteriska PK-rop. Skapar han någonting nytt egentligen? Eller är han bara spegeln som han själv håller i gång på gång?

Själv reagerade jag inte mot Ginas felsägning. Det var hennes fullständiga nonchalans efteråt som fick mig att höja på ögonbrynen. Numera undviker jag att se på Melodifestivalen. Jag undviker också ordet ”Mello” av samma orsak som jag undviker alla andra snabbspår in i samtidens tatuerade samir-och-viktor-jargong.

Vi har jobbat länge på människors självkänsla och hur man ska tro på sig själv. Jag tror att vi har kommit till en punkt då vi måste ta en titt på hur det har blivit. Vad har vi fått för resultat? Har vi fått högre självkänsla? Jo, Gina som entonigt gapar fram den ena respektlösheten efter den andra i direktsändning och sedan är fullkomligt oåtkomlig för kritik. Det har blivit positivt att framhärda i sin oförskämdhet och att aldrig låta feedback rubba en. Det heter då att man är stark.

För mig känns det snarare som att man är psykiskt störd. Självkänslan har vuxit sig bortom alla proportioner. Den är inadekvat stor och människan agerar omnipotent som en grekisk gud utan fel eller brister.

En stark människa i psykisk balans kan ta feedback och fundera på den och eventuellt justera sin framtoning. Det är en människa med integritet. Gina är som en bulldozer. Fullkomligt renons på integritet. Fullständigt untouchable. Teflon.

Vi har också Schulman som enligt eget recept sitter på första estrad och observerar sin egen låghet för att sedan vända spegeln åt oss andra och visa hur fula vi är.

Man undrar hur länge dessa recept ska fungera.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Alex Schulman

Anonym användare 595 06/03 12:01

Alex Schulman och Gina Dirawi

Public Service 229 06/03 14:54

Re: Alex Schulman och Gina Dirawi

Anonym användare 197 06/03 15:01

Regina Lund och Gina Dirawi

Anonym användare 189 06/03 15:29

Hungerspelen och Melodifestivalen

Public Service 229 06/03 15:34

Frivilligt

Anonym användare 191 06/03 15:41

Re: Frivilligt

Public Service 172 06/03 15:44

Re: Frivilligt

Anonym användare 170 06/03 15:45

Snyltgäster

Public Service 188 06/03 16:00

Re: Alex Schulman

Sapp 164 06/03 16:14

Skicklighet

Anonym användare 208 06/03 17:10

Billy Crystal och Platon

Public Service 224 06/03 18:20

Re: Billy Crystal och Platon

Anonym användare 183 06/03 18:25

Re: Skicklighet

Sapp 173 06/03 18:46

Respekt för dålig stil

Anonym användare 197 06/03 19:12

Ginas farfar

Public Service 214 06/03 19:30

Re: Ginas farfar

Anonym användare 203 06/03 19:37

Public Service 196 06/03 20:09

Anonym användare 206 06/03 20:21

Vilken reaktion väcker Gina Dirawi?

Public Service 191 06/03 20:23

Re: Vilken reaktion väcker Gina Dirawi?

Anonym användare 388 06/03 20:29

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 23
Web Analytics