Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Herrklocka i titan

29/01 16:22
Rösta
2 röster har kommit in.
All användare kan rösta.
Vilken klocka ska jag köpa

Inte lätt att köpa klocka om man är allergisk mot än det ena än det andra, till exempel vissa plaster och krom. Klockor i plast och rostfritt stål går därmed bort, men även läderrem eftersom sådana i regel är garvade med just krom. Alltså får det bli bli titan för både boett och rem. Titan ju är ett extremt vävnadsvänligt material, och används därför som implantatmedel, eftersom titan inte orsakar avstötning utan benvävnad tvärtom växer fast i titan. Titan är dessutom 40 % lättare än stål, vilket jag tycker tillför en elegant känsla.

Jag är förutom allergisk mot plast och krom även mot fulhet, till exempel tatueringar i alla former samt dessa enormt överbelastade sportklockor. Min smak är alltså minimalistisk (för att inte säga raffinerad), så därför faller sportklockor et al bort, med alla sina många extra visare, knappar och reglage. Nej, urtavlan ska helst vara vit, åtminstone ljus, även om detta ändå inte är ett heligt krav. Bara enkla timmarkeringar, inga siffror, vare sig arabiska eller romerska, och helst ingen datumvisning heller, däremot gärna en stor centrerad sekundvisare så att man ser att klockan funkar och lever. Manuella verk med fjäder som ska dras upp går också bort; vem gitter hålla på med sådant? Eller laga dem?

Tyvärr har jag inte hittat min idealklocka på nätet. Inte än. Nedan finns dock ett antal acceptabla och tänkbara kandidater. I värsta fall... Kanske är det nr 2, Citizen Eco Drive, som ligger i täten just nu? Men i så fall enbart av ekonomiska skäl, för den klockan behöver nämligen inga nya batterier eftersom den laddas av solljus, vilket gör att den i långa loppet kommer att betala sig själv, haha.

Vilken av nedanstående klockor tycker du jag ska köpa?

Nr 1 - Pris: 1 749 kr

Seiko SGG599
Boetten 37 mm, Boett och rem i titan, Urverk Kvarts, Vattentäthet 5 Atm
[www.klockgiganten.se]
.
.
Nr 2 - Pris: 1 798 kr

Citizen Eco Drive* Super Titanium Herrklocka AW1240-57L
Stilren herrklocka från Citizen, med safirglas och boett och länk i titan. Boetten är cirka 43 mm i diam, med mörkblå alternativt grå urtavla med sekundvisare och datum. Klockan är vattentät 100 m (dusch, bad snorkling). *Ljus ombildas till energi av en ljuscellspanel i klockans urtavla och lagras i en cell som varken innehåller kvicksilver eller cadmium.
[www.uropenn.se]
.
.
Nr 3 - Pris: 2 750 kr

Certina DS Caimano (C017.410.44.087.00)
Diameter 38 mm, tjocklek 9 mm, Boett och armband i Titan, 10 ATM (100m), Batteri, Datumvisare
[www.pricerunner.se]
.
.
Nr 4 - Pris: 3 645 kr

Certina DS 4 Big Size Titanium
Diameter 40 mm, tjocklek 8 mm, Boett och armband i borstad titan, Vattentät 10 ATM - 100 m, Urverk Analog Quartzverk, Datumvisning
[www.klockia.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Herrklocka i titan

Public Service 277 29/01 16:22

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 20
Web Analytics