Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Swedish Hasbeens - Go Natural

18/02 11:37
Swedish Hasbeens omtalade nakenkampanj "Go Natural", med fyra nakna kvinnliga modeller, har blivit anmäld till RO av Sveriges Kvinnolobby, som driver kampanjen "Reklamera" mot könsdiskriminerande reklam.

"Att propagera för naturliga kroppar = bra, att sexualisera kvinnor under samma paroll = nej tack. Swedish Hasbeens använder sig av nakna, objektifierade kvinnokroppar i syfte att sälja skor. Det finns ingen koppling mellan kvinnornas kroppar och produkten, som dessutom kommer helt i skymundan i bilden. Det råder därför ingen tvekan om att kvinnokropparna används som rena sexobjekt och blickfång. Bilden är kränkande och diskriminerande för kvinnor i allmänhet och vi tvivlar på att företaget hade gjort en likvärdig reklam med män. Det är problematiskt att man försvarar reklamen med att bilden inte är sexuell och att man vill visa upp den naturliga sidan av den kvinnliga nakna kroppen, när modellerna i själva verket är sexualiserade, vältränade, smala och stylade. Normbrytande? Nej, inte det minsta", skriver Sveriges Kvinnolobby.

Enligt Swedish Hasbeens grundare Emy Blixt handlar kampanjen om att kvinnor måste ta tillbaka sina kroppar:

– Vi är ett retromärke och det här är inspirerat av toplesstiden som det heter, jag har ju varit med om den. Det är ju hår på snippan och så där, för mig är det retro. Vi vill helt enkelt visa en annan sida av den kvinnliga nakna kroppen och gör en parallell till våra skor. Det handlar om det naturliga i nakenheten. Vi är stolta över att vi är naturliga och kvinnor ska vara stolta över sina kroppar. Det är okej att vara naken och naturlig. Det här är ett sätt att visa det med kraft. Jag tycker de ser helt naturliga ut, det är inget fel i att vara vältränad och stylad. Det finns ingen motsättning mellan det och naturlighet. Det är ju väldigt tabubelagt med nakenhet. Det handlar ofta om bilder på kvinnor som är tagna av män för män. Den här bilden är tagen av en kvinna, med kvinnor för kvinnor. Det här är bara en bild som visar kvinnor ur ett naturligt perspektiv. Det är inte en sexuell bild. Det anses vara okej att visa väldigt sexualiserade bilder på kvinnor som ändå har kläder, men det här är ju osexuella bilder utan kläder. Jag är väldigt glad att jag hittade dessa starka självständiga tjejer som förstod min vision. Det var inte helt lätt. Jag tycker de ser helt naturliga ut, det är inget fel i att vara vältränad och stylad. Det finns ingen motsättning mellan det och naturlighet. Jag hoppas att det väcker debatt. Jag tror till och med att vi kan tappa lite i försäljning men det är det värt., sade Emy Blixt till Dagens Media.

Själv tycker jag att 1,895 kr för ett par träskor är väl dyrt.

18 feb. 2015
Rubrik Medlem Läst av Postat

Swedish Hasbeens - Go Natural

Public Service 1439 18/02 11:37

Hår på snippan

Anonym användare 470 18/02 13:40

Emy Blixt

Public Service 679 18/02 14:02

Swedish Hasbeens nakenbild fälld

Public Service 492 02/06 23:35

Kvinnolobbyn och sexistisk reklam

Public Service 511 08/10 11:28

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 20
Web Analytics