Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Gaiahypotesen och neandertalarna

01/02 18:53
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

I en ny studie från Australian National University i Canberra, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Astrobiology, konstateras att vi de senaste åren har upptäckt hundratals planeter utanför vårt eget solsystem (exoplaneter), vilket tyder på att det i universum sannolikt finns förutsättningar för avancerat liv på väldigt många himlakroppar – ändå har vi hittills inte funnit vare sig radiosignaler eller optiska bevis för existensen av avancerade livsformer i andra solsystem.

Detta förbryllar forskarna som anser att liv uppstår relativt enkelt om de rätta kemiska förutsättningarna finns, och att det dessutom utvecklas mer eller mindre automatiskt mot allt större komplexitet. Ges tillräcklig tid borde alltså intelligenta varelser så småningom uppstå. En möjlig förklaring till utomjordingarnas frånvaro är att liv ändå inte uppstår så lätt som man antagit, utan Jorden är det enda undantaget och vi är ensamma i världsalltet. En annan möjlighet är att liv uppstår lätt men dör ut ganska snabbt.

I den nya studien hävdas att merparten av de livsformer som uppstår i universum utplånas när deras planeter blir alltför varma, eller alltför kalla. Jorden har perfekta förutsättningar för uppkomst av liv. Men kanske var en gång förutsättningarna bra även på Mars och Venus. Venus har idag en koldioxidatmosfär, ett 90 gånger högre atmosfärtryck än jordens, och en yttemperaturen på cirka 400 plusgrader. Mars atmosfär är mycket tunn, och temperaturen ligger runt 60 minusgrader. Om det någonsin funnits liv på Mars eller Venus så utvecklades det sannolikt aldrig högre än till mikrober. Enligt den så kallade Gaiateorin hann livet på jorden bygga upp de fysiska förutsättningarna för sin fortsatta existens – rätt temperatur, en syrerik atmosfär, och ett någorlunda stabilt klimat. Intressant!

Frånvaron av livstecken från utomjordingarna beror alltså på att de är utdöda. Annars måste jag erkänna att jag ofta, när jag ser mig om i stan och betraktar mina medmänniskor, undrar om de är marsianer. Eller kanske neandertalare, som ju också sägs vara utdöda.

Sedd i Malmövimlet

[www.svt.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Liv från rymden

Public Service 1535 21/09 10:38

Rött regn från rymden

Public Service 900 21/09 15:27

Svart regn

Public Service 735 25/11 12:04

Bevis på liv från rymden 2025

Public Service 510 12/04 20:28

Gaiahypotesen och neandertalarna

Public Service 434 01/02 18:53

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 22
Web Analytics