Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Meteoritnedslag i Ryssland

15/02 14:54
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

En 10 ton tung meteorit kom under morgontimmarna in i jordens atmosfär med en hastighet av minst 54,000 kilometer i timmen och splittrades mellan 30 och 50 kilometer över Uralbergen i centrala Ryssland. Flera meteoritpartiklar ska ha börjat brinna och sedan ha exploderat när de i hög hastighet föll mot jorden. Över 700 människor uppges ha sökt medicinsk hjälp, uppger regionala myndigheter. 159 av dem uppges vara barn. Två av de skadade får intensivvård. De flesta har dock lindriga skador av splitter från fönstren, skärskador eller mindre hjärnskakningar.

video: [rt.com]

I miljonstaden Tjeljabinsk, cirka 150 mil öster om Moskva, förstördes cirka 3,000 byggnader i varierande omfattning bland annat 34 vårdinrättningar, 361 skolor och förskolor. Cirka 100,000 kvadratmeter fönsterglas har förstörts. En zinkfabrik i Tjeljabinsk ska ha blivit träffad av en meteorit och totalförstörts. Ett säkerhetssystem stängde av gasen för hundratals hushåll i samband med explosionen. Flera mobilnät slutat att fungera. 20,000 hjälparbetare har mobiliserats i området. Skolor, förskolor och universitet i Tjeljabinsk håller stängt i 2 dagar. Tre flygplan spanar över de drabbade städerna.

Tjeljabinskregionen är centrum för en stor del av Rysslands tunga industri och hyser bland annat atomanläggningen Majak. Rysslands atommyndighet Rosatom uppger att läget på samtliga anläggningar är "normalt". De brinnande meteoritpartiklarna ledde till stor förvirring och oro bland boende i städer som Tjeljabinsk, Jekaterinburg och Tjumen. Vittnen säger att explosionen var så kraftig att det var som en jordbävning och ett åskoväder på samma gång. Stora stråk av rök på syntes på himlen och några ska även ha sett ett brinnande föremål falla mot marken.

– Det var panik. Folk hade ingen aning om vad som hände, säger ögonvittnet Sergey Hametoy i Tjeljabinsk.

– Jag är fortfarande ung, jag vill inte dö! Det är en mardröm... jag skakar och gråter om vart annat, skriver en på Twitter.

– Något började explodera i luften och landade sedan på marken. Ett svart moln ligger över staden. Folk trodde att kriget har kommit, säger ett ögonvittne boende utanför Tjeljabinsk .

– Jag stod vid en busshållplats för att vinka av min flickvän. Då kom det en blixt och jag såg en strimma rök på himlen och jag kände tryckvågen som krossade fönstren, säger ett vittne.

Delar av meteoren har hittats i en sjö i närheten av Tjebarkul, väster om Tjeljabinsk, uppger regionens guvernör. Rysk militär uppger att en sex meter stor krater har hittats i Uralbergen.

Meteoren har ingenting att göra med asteroiden som väntas passera jorden i kväll. Fler meteorer kan vara på väg.

– Det finns en hög risk att en till meteorit kan bryta jordens atmosfär inom de närmsta timmarna, säger Sergei Smirnoff på Pulkovos astronomiska observatorium.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Meteoritnedslag i Ryssland

Public Service 1713 15/02 14:54

Asteroiden 2012 DA14

Public Service 797 15/02 15:37

Ny meteorit hotar jorden 2029

Public Service 720 04/11 18:06

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 20
Web Analytics