Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Egna stamceller botar MS

23/04 15:35
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

I en ny bok berättar journalisten Kajsa Sigvardsson att för sex år sedan blev hennes syn på ena ögat sämre. Det var en inflammation i en synnerv – ett vanligt första tecken på MS, multipel skleros. Hon blev sjukskriven på deltid, men jobbet blev allt svårare att klara av. Hon provade i flera år olika bromsmediciner, men inget läkemedel verkade bita på henne. Vid varje MR-undersökning visade nya fläckar i hjärnan att sjukdomen fortsatte att angripa hennes immunförsvar.

Men den unga Kajsa Sigvardsson var en perfekt patient för den riskfyllda och obehagliga blodstamcellstransplantationen. Först behandlas patienterna med cellgifter så att nya omogna stamceller bildas i blodet. Patienterna får sedan mer cellgift så att immunförsvaret och patientens immunologiska minne ska slås ut helt. Därefter upptinas och återförs de nedfrysta blodstamcellerna, och kroppen börjar tillverka vita blodkroppar igen. Transplantationen gjordes i juli 2014, då Kajsa Sigvardsson låg isolerad i flera veckor i Lund. Hon kräktes och var mycket trött, men sakta kom orken och aptiten tillbaka. MR-undersökningar visade att inga nya skador har tillkommit, men hon är inte friskförklarad.

– För mig är det extremt tydligt att jag inte har någon MS längre. Men är fri från sjukdom samma sak som att vara frisk? Jag är fri från sjukdomen och det duger gott för mig. Jag hade inget hopp. Hade jag vetat att metoden fanns hade jag kanske haft det. Men nu var det bara så att jag såg livet rinna ifrån mig. Jag tänkte så mycket på varför just jag fick den här möjligheten. Det finns ju så många andra MS-sjuka som mår så dåligt. Jag fick dåligt samvete gentemot människor som jag inte känner. Jag var så enormt tacksam och tänkte hur jag skulle kunna gottgöra det här. Man får tillbaka drömmar som man har förlorat. Jag inser att jag kan flytta vart som helst nu och göra vad som helst. Det är som om livet har lurat mig. Jag började ifrågasätta val som jag hade gjort utifrån sjukdomen. Mitt största intryck är att jag inte vet hur mitt liv ska bli och jag kan inte kontrollera det. Jag har blivit lite ödmjuk inför det.

[www.sydsvenskan.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Egna stamceller botar MS

Public Service 575 23/04 15:35

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 22
Web Analytics