Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Feministen Lou Andreas-Salomé

24/08 23:09
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

När jag sökte på Richard Strauss tondikt "Also sprach Zarathustra" råkade jag se att den tyske filosofen Friedrich Nietzsche var förälskad i den ryskfödda psykoanalytikern och författarinnan Lou Andreas-Salomé, och att Nietzsche ska ha krypterat in sina upplevelser med Salomé i sitt litterära verk Also sprach Zarathustra, som han skrev 1883-1885.

År 1882, när Salomé var 21, tog hennes mamma henne till Italien. I en litterär salong i Rom, blev Salomé bekant med författaren och spelmissbrukaren Paul Rée, som hon efter två månader inledde ett passionslöst förhållande med. Rée kallade henne för sitt snigelhus, och hon kallade honom sin snigel, och sig själv som Rées syster. Samtidigt besökte Friedrich Nietzsche Richard Wagner i Palermo, men utan att ha försonats med sin före detta idol reste han vidare till Rom, och den 13 maj anslöt sig Nietzsche till Salomé och Rée. Det ryktades att både Nietzsche och Rée hade förälskat sig i den radikala, högt bildade och filosofiskt lagda unga ryskan. Båda två fick dock avslag på sina frierier, men alla tre umgicks en tid; de reste med Salomés mor genom Italien och avslutade resan i oktober i Leipzig, Tyskland. Där lämnade Nietzsche de båda andra efter ett gräl med Salomé, i vilket Salomé ska ha sagt att Nietzsche var desperat förälskad i henne. Hon hade nog rätt, för hon måste ha varit en psykosomatiskt oemotståndlig kvinna, både intelligent och attraktiv. Nietzsche ska ha sagt till henne den första gången han såg henne: “Från vilken stjärna har vi båda kommit för att mötas här?” Nietzsches passionerade känslor för henne växlade dock mellan hänförelse och förakt - man tror att han haft Salomé i tankarna här han lät Zarathustra säga: "Går du till kvinnan, glöm inte piskan", vilket tagits för sadomasochism. När Salomé på 1930-talet fick frågan om Nietzsche hade kysst henne svarade hon att hon inte kunde minnas vilket. Salomé skrev senare (1894) studien Friedrich Nietzsche in seinen Werken, om Nietzsches personlighet och filosofi.

Ménage ã trois, Lou Andreas-Salomé dompterar Paul Rée och Friedrich Nietzsche (Luzern, 1882)

Berättelsen om Salomé och Nietzsches förhållande beskrivs i Irvin Yaloms roman När Nietzsche grät, och även i Lance Olsens roman Nietzche’s Kisses. Angela Livingstone har skrivit biografin Lou Andreas Salomé, och den svenska författaren Mirjam Tapper gav 2008 ut biografin Den Blonda Besten Hos Nietzsche - Lou Salomé, som beskriver hennes relation med Paul Rée, Friedrich Nietzsche och älskaren och den livslånga vännen Rainer Maria Rilke. Hon ska även ha haft kontakt med Richard Wagner och en lång rad av Europas intellektuella elit. Hon var Sigmund Freuds medarbetare och en av de första kvinnliga psykoanalytikerna, men skrev sin bok Die Erotik (1911) om kvinnlig sexualitet innan hon träffat Freud.

Salomé skrev mer än ett dussin romaner och pjäser, och 50 essäer om feminism, religion, konst och erotism. I hennes Lebensrückblick, (postumt utgiven 1951) som hon skrev under sina sista år om minnen från sitt liv som en fri kvinna, går hon på djupet om frågor om sin tro och relationer: "Den som når in i en rosenbuske kan ta en handfull blommor; men oavsett hur många man fått tag i, är det bara en liten del av det hela. Icke desto mindre är en handfull tillräckligt för att uppleva blommors natur. Bara om vi vägrar att sträcka in handen i busken, för att vi omöjligt kan ta alla blommor på en gång, eller om vi sprider ut våra handfull rosor som om det var hela busken - först då blommar den oavsett oss, okänd för oss, och vi är ensamma."

Från 1882 levde Rée och Salomé ett platoniskt samliv bland intellektuella i Berlin, tills Salomé 1886 träffade den tyske filologen Friedrich Carl Andreas, som presenterade sig och friade till henne, trots att han knappt kände henne och saknade medel att underhålla henne. Salomé avslog frieriet, vilket fick Andreas att inför hennes ögon i hennes lägenhet försöka ta sitt liv genom att stöta en kniv i bröstet. Salomé ringde en läkare, Andreas överlevde och nästa dag var de förlovade. Då Rée fick höra om förlovningen, lämnade han Berlin och filosofin. Hans sista ord till Salomé skrev han i ett brev: ”Visa nåd, sök mig inte!” De träffades aldrig igen. 1887 gifte Salomé och Andreas sig efter att han lovat att aldrig fullborda äktenskapet sexuellt. 1891 förlorade Andreas sin professur i persiska och turkiska i Berlin efter en tvist med det preussiska kulturministeriet. Han fick försörja sig som privatlärare i Berlin, och paret levde sedan åtskilda, kanske mest för att Andreas inte kunde uthärda Salomés amorösa affärer. En separation var dock inget alternativ, eftersom Andreas var ekonomiskt beroende av sin hustru. Först 1903, då Andreas fick en tjänst vid universitetet i Göttingen, kunde de båda flytta samman. Det blev ett barnlöst förnuftsäktenskap, där Salomé fick godta att Andreas’ hushållerska födde honom inte mindre än tre barn.

Nyförlovad 1886

Rainer Maria Rilke

1897 mötte Salomé den mycket yngre Rainer Maria Rilke i München. Deras passionerade relation varade tre år, men deras vänskap blev livslång. Rilke var den förste man som framstod som verklig för henne, trots Rilkes sexuella ombytlighet; Salomé fick honom att ändra sitt namn, som hon tyckte var för feminint, från René till Rainer. Alla Rilkes kärleksdikter fram till år 1900 är uttryck för kärleken till Salomé. Rilke var kanske Tysklands största skald under 1900-talet:

— Mitt i det svåra måste vi ha vår glädje, vår lycka, våra drömmar: där mot djupet av denna bakgrund, står de ut, där kan vi för första gången se hur underbara de är.
— Jag vill vara med dem som vet hemliga ting, annars ensam.
— Livets mening är att besegras av större och ännu större ting.
— Låt livet hända dig. Tro mig: livet har alltid rätt.

Salomé blev änka 1930 och kände sig nog ensam på slutet... Så här ska hon ha sagt under sina sista dagar: "Jag har inte gjort annat än arbetat i hela mitt liv, arbetat... varför?" Och under sina sista timmar, som om hon talade med sig själv:
— Om jag låter mina tankar löpa fritt, finner jag ingen. Det bästa, trots allt, är döden.
Lou Andreas-Salomé dog i sömnen i en ålder av 74, den 5 februari 1937, i Göttingen, Tyskland.

video: [www.youtube.com]

24 aug. 2013
Rubrik Medlem Läst av Postat

Feministen Lou Andreas-Salomé

Public Service 2881 24/08 23:09

Freud och andlighet

Public Service 1150 17/11 01:04

Spinoza och andlighet

Public Service 618 03/08 18:38

Re: Spinoza och andlighet

Anonym användare 446 03/08 19:52

Den oceaniska känslan

Public Service 708 03/08 21:37

Re: Den oceaniska känslan

Anonym användare 792 03/08 21:44

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 36
Web Analytics