Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Thomas Quick snart fri?

31/07 09:32
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

1991 dömdes Sture Bergwall, eller Thomas Quick som han är mer känd som, till rättspsykiatrisk vård för grovt rån, grov stöld och stöld. Under sin tid på Säters sjukhus sjukhuset började han erkänna ett 30-tal mord. 2008 tog Sture Bergwall tillbaka alla erkännanden och har därefter friats för sju av de åtta mord han dömts för. Riksåklagaren har kallat till presskonferens i dag, och då kommer beslutet angående det åttonde och sista mordärendet offentliggöras - Zelmanovitz-fallet. Advokat Thomas Olsson, som under flera år arbetat för att få Bergwall rentvådd, känner inga tvivel om att man kommer att lägga ner Zelmanovitzfallet också. Orsaken är att det inte ens går att säga att 15-åringen blev mördad.

Advokat Thomas Olsson tycker att det ska bli intressant att följa spelet i förvaltningsrätten i Falun, den domstol som avgör om Bergwall ska släppas ut från Säters sjukhus eller inte. Den rättspsykiatriska vården omprövas en gång varje halvår, och domstolen hade sin senaste prövning i torsdags, och beslutet kommer att offentliggöras idag, onsdag förmiddag. Men enligt Johan Montelius, chef för förvaltningsrätten i Falun, blir det inget slutligt beslut om huruvida vården ska fortsätta, eftersom "Målet måste bli så utrett som det kräver och det anser jag inte att det är idag".

I den ansökan om fortsatt sluten vård, som Säters chefsöverläkare har lämnat in, nämns att man ser ett slut på vårdtiden: "I framtiden, om Bergwall blir frikänd för det sista mordet och med tanke på relativt väl fungerande vård under de senaste åren, kan ett nytt ställningstagande behövas, både vad gäller förnyad riskbedömning och även eventuell utslussning. I dagsläget ser vi dock inget alternativ än att rekommendera fortsatt sluten vård."

Advokat Thomas Olsson bedömer att beslutet innebär att Socialstyrelsens rättsliga råd kopplas in för att uttala sig om Bergwalls psykiska status. En riskbedömning, som också ska göras, tar hänsyn till de brott som den undersökte har begått, men när åtta av åtta mord räknas bort är plötsligt det tyngsta underlaget borta. Thomas Olsson säger att han hoppas kunna få anlita en egen psykiatrisk expert och få en egen bedömning - och därmed stärka underlaget.

– I bästa fall får vi då en objektiv - och från Säter helt fristående - psykiatrisk bedömning. Sedan är han förhoppningsvis en fri man. När det kan bli är svårt att bedöma. Det beror helt på Säter. De börjar ju backa nu. Bakom den här fasaden börjar de ju tala om utslussning. Men Säter vill att den här processen ska bli så utdragen som möjligt för att det inte ska finnas någon som helst skugga över att de hållit honom i alla dessa år på grund av falska erkännanden, säger Thomas Olsson.

– Jag känner mig trygg inför framtiden: jag har ett brett kontaktnät och en stor familj med syskon och syskonbarn som välkomnar mig och som jag kommer att ha det bra tillsammans med. Ett har den långa resningsprocessen lärt mig: att ha tålamod och inte laborera med tidsperspektiv. Jag anar friheten men kan inte säga när det blir, säger Sture Bergwall efter 22 år bakom lås och bom.

Både polis, åklagarmyndighet och rättspsykiatrin har mycket att lära av fallet Thomas Quick/Sture Bergwall. För det är ju ett justitiemord och en skandal utan like.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Thomas Quick snart fri?

Public Service 1324 31/07 09:32

Den enfaldige åklagaren Christer van der Kwast

Public Service 656 31/07 13:02

De ansvariga

Public Service 616 31/07 13:17

I huvudet på en seriemördare

Public Service 808 17/11 09:16

I huvet på professorn Sven Å Christianson

Public Service 786 22/11 08:35

Thomas Quick i TV-debatt

Public Service 783 26/11 10:31

Lambertz byter jobb

Public Service 730 01/12 09:58

Quicks felaktiga domar "riktiga"

Public Service 754 13/12 17:47

Spädbarnsminne

Public Service 688 12/10 15:57

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 24
Web Analytics