Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Den einsteinska religionen

Anonym användare
01/03 10:08
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

"Att ana att det finns något bakom det vi kan uppleva och som vårt intellekt inte förmår fatta och vars skönhet och upphöjdhet når oss endast indirekt och som en matt avglans - det är religiositet. I den bemärkelsen är jag religiös."

- Albert Einstein

I den bemärkelsen är jag också religiös även om jag egentligen inte vill använda ordet religiös därför att det är missvisande. Det är destruktivt missvisande därför att de allra flesta sätter likhetstecken mellan "religion" och "övernaturligt".

"... om man med 'Gud' menar det system av fysikaliska lagar som styr universum, finns det uppenbarligen en sådan Gud. Denna Gud uppfyller inte våra känslomässiga behov ... det tjänar inte mycket till att be till tyngdlagen."

- Carl Sagan

"Somliga har åsikter om Gud som är så breda och flexibla att de ofrånkomligen finner Gud var de än letar efter honom. Man hör ofta uttalanden som "Gud är det yttersta" eller "Gud är vår bättre natur" eller "Gud är universum". Precis som alla andra ord kan vi ge ordet "Gud" vilken innebörd vi vill. Om man har lust att säga att "Gud är energi" finner man Gud i ett stycke kol."

- Steven Weinberg

Jag tycker att ordet Gud bör användas så som människor i allmänhet har uppfattat det, om det inte ska bli totalt meningslöst: som beteckning på en övernaturlig skapare som är "ett passande föremål för vår dyrkan".
Rubrik Medlem Läst av Postat

Den einsteinska religionen

Anonym användare 1412 01/03 10:08

Einstein åsikt om religion

Public Service 641 01/03 14:32

Re: Einstein åsikt om religion

Anonym användare 565 02/03 18:30

Stephen Hawking och gudhypotesen

Public Service 747 01/03 15:06

Jag vet att du gör det

Anonym användare 531 02/03 18:23

Stephen Hawking - The Grand Design

Public Service 691 18/04 12:03

Stephen Hawking - En ateist

Public Service 578 24/09 11:52

Stephen Hawking i Stockholm

Public Service 893 24/08 12:40

Skapelsemuseet och kreationismen

Public Service 684 29/04 10:49

Dinosaurien - människans bästa vän

Public Service 975 29/04 13:03

Asteroidförsvar NU!

Public Service 590 29/04 15:16

Ett universum ur ingenting

Public Service 661 29/04 15:51

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 24
Web Analytics