Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Ett ansikte i mängden

19/04 12:04
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Ansiktet förknippas ofta med en människas identitet, i passet och körkortet. Men vad händer när en människa förlorat sitt ansikte, och sina fingeravtryck och andra yttre biometriska kännetecken? Vad är en människa? Handlar allt om generna? Är vi våra gener?

Världens första fullständiga ansiktstransplantation gjordes i Spanien 2010. Den första ansiktstransplantationen i USA gjordes 2008 på Connie Culp, som skadats efter att hennes man skjutit henne 2004.

Charla Nash blev illa tilltygad av sin väns schimpans och genomgick en total ansiktstransplantation i maj 2011.

Amerikanen Mitch Hunter, idag 35 år gammal, fick betydande ansiktsskador i en bilolycka 2001, i vilken han under fem minuter dessutom utsattes för 10,000 volt. Olyckan kostade honom hans ben och ansikte. Hunter fick ett helt ansikte transplanterat 2008, och efter en 14-timmars operation 2011 fick Hunter en näsa, ögonlock, ansiktsmuskler och nerver. Nu har han nästan normal känsel, och hans tal fortsätter att förbättras. Hunter lever nu åter ett normalt liv. Han går till jobbet varje dag och tar sina barn på bio. Hunter uppmuntrar alla andra att överväga att bli en ansiktsdonator.

– Värme, kyla, smärta, kittling, gnuggning av mitt skägg, en kyss i ansiktet - jag kan känna allt. Det var fantastiskt, bara att känseln kommer tillbaka. Jag känner mig lika frisk som jag gjorde när jag var 21. Och det är mycket lättare att gå ut offentligt nu. Jag får inte så många stirrande blickar längre. Jag är nu bara ett ansikte i mängden, och det är allt jag någonsin velat vara, säger Hunter.

[edition.cnn.com]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Ett ansikte i mängden

Public Service 773 19/04 12:04

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 8
Web Analytics