Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Är påve Franciskus kristen?

19/02 14:32
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Påve Franciskus har gett sig in i den amerikanska presidentvalsdebatten. Det var på väg från det sex dagar långa besöket i Mexiko som Franciskus ombads kommentera den protestantiske presidentkandidaten Donald Trumps löfte att bygga en mur vid gränsen mellan USA och Mexiko, om han vinner presidentvalet.

– En person som bara tänker på att bygga murar, var de än är, istället för att bygga broar, är ingen kristen. Jag säger bara att den mannen inte är kristen om han sade det på det här sättet. Det står ingenting om det i evangeliet, sade Franciskus.

Men hur är det med påvens egna murar? Vatikanen ligger på en av Roms sju kullar, på Tiberns västra strand, och avskiljs effektivt från det sekulära Rom av en 11 meter hög och 3 meter tjock befästningsmur, som uppfördes redan av påve Leo IV (847 -55), och senare utökades av Paul III (1534-1549), Pius IV (1559-1565) och Urban VIII (1623-1644). Det är inom detta muromgärdade område som Peterskyrkan, Apostoliska palatset, Sixtinska kapellet och Vatikanmuseerna ligger.

Är påven kristen? Eller är det Leo IV, Paul III, Pius IV och Urban VIII som den nuvarande påven syftar på? Ska nu Donald Trump brännas på bål? Märkligt... jag som nyss tyckte Trump var lite skruvad, tycker plötsligt att hans åsikter är värda att försvara. I alla fall om de kritiseras av hyckleriets mästare, Fans Ställföreträdare på jorden, Hans Ohelighet Fransiskus.

Jag säger om Vatikanmuren liksom Ronald Reagan sade till Gorbatjov i ett tal om Berlinmuren den 12 juni 1987:

– Mr Fransiskus, tear down this wall!

Läs här om Vatikanens murar.
Rubrik Medlem Läst av Postat

Är påve Franciskus kristen?

Public Service 972 19/02 14:32

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 21
Web Analytics