Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Den pedofile hövitsmannens slav

20/01 17:59
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

I Matteus 8:5-13 och i Lukas 7:1-10 kan vi läsa om hur Jesus botar en romersk centurions slav i Kapernaum:

När han därefter kom in i Kapernaum, trädde en hövitsman fram till honom och bad honom och sade: »Herre, min tjänare ligger därhemma lam och lider svårt.» Han sade till honom: »Skall då jag komma och bota honom?» Hövitsmannen svarade och sade: »Herre, jag är icke värdig att du går in under mitt tak. Men säg allenast ett ord, så bliver min tjänare frisk. Jag är ju själv en man som står under andras befäl: jag har ock krigsmän under mig, och om jag säger till en av dem: 'Gå', så går han, eller till en annan: 'Kom', så kommer han; och om jag säger till min tjänare: 'Gör det', då gör han så.» När Jesus hörde detta, förundrade han sig och sade till dem som följde honom: »Sannerligen säger jag eder: I Israel har jag icke hos någon funnit så stor tro. Och jag säger eder: Många skola komma från öster och väster och få vara med Abraham, Isak och Jakob till bords i himmelriket, men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där skall vara gråt och tandagnisslan.» Och Jesus sade till hövitsmannen: »Gå; såsom du tror, så må det ske dig.» Och i samma stund blev tjänaren frisk.

Det intressanta i sammanhanget är hur denna religiösa text kunnat tolkas av den öppet homosexuelle Niklas Olaison, före detta ungdomspräst i S:t Jacobs kyrka. Utdrag ur en intervju med Niklas Olaisson i magasinet Sthlmsliv nr 1/2007:

”I bibelavsnittet berättas det om en centurion, en romersk officer, som kommer till Jesus och ber honom att bota hans tjänare. Eftersom jag studerat romersk kulturhistoria vet jag att det fanns en omfattande lyxprostitution där män hade sex med pojkar. Officeren ville rädda sin slavpojke, som han förmodligen hade en sexuell relation med … När Jesus helar pojken befäster han alltså underförstått relationen mellan mannen och pojken.”

– Jag tar avstånd från allt som har med pedofili att göra. Det jag har sagt är att Matteus skildrar något som kan vara en sexuell relation. Men vi kan vara säkra på att det inte är en pedofilsituation. Det har krävts lite mod för att säga det jag säger i intervjun. Vi tycker inte lika om allting i kyrkan utan det finns utrymme för olika tolkningar, och jag har fört fram en möjlig sådan, säger Niklas Olaison, som sysslar med queerstudier av Bibeln.

– Det finns absolut en risk att intervjun skapar förvirring. Många har hört av sig och varit bestörta. Jesus ville sammanföra människor, bryta barriärer mellan folkslag och olika bakgrunder. Bibelstället Olaison tolkar handlar om att Jesus helar och hjälper och har absolut ingenting med sexualitet att göra, säger Mats Nyholm, ungdomspräst i S:ta Clara kyrka.

Till saken hör att dåvarande domprosten Åke Bonnier var ansvarig utgivare för Sthlmsliv, i vilken intervjun med Niklas Olaison publicerades. Intervjun ledde till att Sten-Gunnar Hedin, förgrundsgestalt i pingströrelsen, uppmanade dubbelanslutna pingstvänner att lämna Svenska kyrkan. Åke Bonnier medgav i ett öppet brev att publiceringen var ett misstag, men gick inte med på att dra in upplagan, varför Hedin stod fast vid sin uppmaning. Bonnier blev, tillsammans med Olaison, anmäld till domkapitlet som fann skäl att kritisera Bonnier för ensidighet i intervjun, vilken ej överensstämde med kyrkans tolkningstradition. Åke Bonnier medgav att kritiken var berättigad. Han är idag biskop i Skara stift. Han har medverkat i flera omdiskuterade evenemang till exempel Pridefestivalen 2007. Efter incidenten med artikeln i Stockholmsliv sade Olaison upp sig från sin tjänst i Stockholms domkyrkoförsamling och blev sedan verksam i S:t Mikaels församling i Huddinge. I september 2014 lämnade Niklas Olaison Svenska kyrkan.

Ovanstående är ett bra exempel, tycker jag, på hur man kan vantolka skrönor. För det mest häpnadsväckande är inte huruvida den där romerske officeren hade ett pedofilt förhållande till sin unge lame slav, utan att folk då trodde, och fortfarande tror, att han, slaven alltså, blivit botad av Jesus på det där magiska sättet. Det är i sådana stunder jag tänker på The Amazing Randi och hans One Million Dollar Paranormal Challenge.

[www.aftonbladet.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Den pedofile hövitsmannens slav

Public Service 833 20/01 17:59

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 29
Web Analytics