Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Hoten mot mänskligheten

19/01 19:36
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Den brittiske fysikern Stephen Hawking sade nyligen under en föreläsning om svarta hål, att de största hoten mot mänskligheten utgörs av kärnvapenkrig, den globala uppvärmningen samt genetiskt förändrade virus. Han sade också att framsteg inom vetenskap och teknik kommer att skapa ”nya saker som kan gå fel”, och att vi därför är på väg att göra ”självmål”. Hawking har tidigare varnat för farorna med artificiell intelligens (AI). Hawking är förresten säker på att jorden kommer att gå under, ”de närmaste tusen eller tiotusen åren”. Men det innebär inte slutet för människan.

– Vid den tidpunkten borde vi ha spridit ut oss i rymden och till andra stjärnor, så en katastrof på Jorden skulle inte innebära slutet för den mänskliga rasen. Men de närmaste hundra åren kommer vi inte ha upprättat sådana självförsörjande kolonier så vi måste vara mycket försiktiga under den perioden, säger Hawking.

Trots sina domedagsprofetior beskriver sig Stephen Hawking som en optimist. Utveckling går inte att stoppa, men det gäller att vara uppmärksam på farorna och medveten om hur de vetenskapliga och tekniska framstegen förändrar världen, och hjälpa allmänheten att förstå processen.

– Det är viktigt att se till att dessa förändringar går i rätt riktning. I ett demokratiskt samhälle innebär det att alla måste ha en grundläggande förståelse för vetenskap för att kunna fatta välgrundade beslut om framtiden, säger Stephen Hawking.

Stephen Hawking må kalla sig optimist, men när jag ser utvecklingen i världen, där alla nu kan göra sig hörda, då tvekar jag om huruvida framtiden är ljus. Alla kan idag ringa in ett hot mot ett varuhus, en flight, eller en järnvägsstation. Alla kan skaffa sig en brödkniv och attackera vem som helst. En ensam dåre kan skada nästan hela mänskligheten - för att dåren har en diagnos, anser att hans apokalyptiska religion kräver det av honom, eller bara för att han kan göra det. Mount Everest bestigs ju bara för att det står där. Tänk bara på de där små drönarna. Snart kan vem som helst flyga en bomb in genom fönstret hos vem som helst. Det är när jag betänker detta som jag tvivlar på mänskligheten, på demokratin och på riktigheten i dödsstraffets avskaffande.

Jag hoppas att min pessimism går över till imorgon...

[www.dn.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Hoten mot mänskligheten

Public Service 745 19/01 19:36

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 25
Web Analytics