Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Läkare vägrar vårda kristna

30/04 14:44
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Dan Johannesson, läkare och ortopedchef på Länssjukhuset i Kalmar, reagerade starkt mot KD-ledaren Ebba Busch Thors uttalande i Aftonbladet om att läkare ska få vägra utföra aborter – och skrev i helgen på Facebook: ”"Jag vägrar från och med nu att vårda kristna på grund av min personliga okränkbara övertygelse att dom har en inre demon som kan skada och kränka mig." Hans vägran var ett ironiskt uttryck avsett att skapa debatt. Ebba Busch Thors uppfattning om att läkare ska få åberopa samvetet är något Johannesson sagt att han gärna ställer sig i fronten med baseballträ för att bekämpa. Nu avgår han som chef.

– ”Som ni märkt har intresset för kritiken av mina inlägg om samvetsklausul tagit stora proportioner. Jag har pratat med min chef och jag kommer att sluta som verksamhetschef på egen önskan då turbulensen blev för stor. Jobbar kvar som läkare, skriver han på Facebook på torsdagsmorgonen.

Johannesson har väckt upprörda känslor bland religiösa förut. För knappt två månader sedan skrev han på Facebook:

– ”Som naturvetare och antiteist ser jag det som djupt stötande att ha politiker med djup tro. Gudar (oavsett sort) finns inte och kommer aldrig att finnas. När man i sin livsgärning och önskan om att styra andra människor lägger till trams som övertygelse om det övernaturliga bör man hålla sig ifrån politik.”

Den gången kallades han till samtal med sin chef för att hans uttalande inte stämmer med landstingets inställning.

Jag förstår inte varför inte Ebba Busch Thor visar trons överlägsenhet över läkarvetenskapen genom att bota alla sjuka med lite handpåläggning såsom Jesus gjorde. Dock bör det inte ske på sabbaten, haha, för annars kan man få andra fundamentalistiskt troende på halsen.

Sedan spottade han på marken och gjorde en deg av lera och strök den på den blinde mannens ögon och sa till honom: Gå och tvätta dig i Siloas damm. Mannen lydde Jesus och gick till dammen och tvättade sig, och när han kom tillbaka kunde han se. (Joh. 9:6-7)

[www.barometern.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Läkare vägrar vårda kristna

Public Service 798 30/04 14:44

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 27
Web Analytics