Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Fler kvinnor går i kloster

18/07 22:59
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Antalet katolska nunnor i världen har minskat med en fjärdedel sedan 1970. I Storbritannien finns 5,7 miljoner katoliker, och av dem uppskattas en miljon gå regelbundet i kyrkan. Men trots att församlingarna har fått tillökning av invandrare från Afrika och Östeuropa, kommer det inte att räcka, då bara 100,000 katoliker beräknas gå regelbundet i kyrkan 2050.

På 1980-talet gick cirka 80 kvinnor i kloster varje år i Storbritannien, men antalet sjönk fram till 2004 då bara sju kvinnor gick i kloster. För sex år sedan införde den katolska kyrkan klosterhelger där man får prova på livet som munk eller nunna. I fjol valde 45 brittiska kvinnor att bli nunnor, det högsta antalet sedan 1990. 14 av dem var under 30 år.

Syster Claire var 29 år då hon blev nunna. Enligt henne har åren rusat förbi. Hon har bott i kloster i Frankrike, Italien och Storbritannien och kom till lägenheten i Hackney år 2001.

– Min gud är en snäll gud, säger hon. En del människor brukar säga att gud straffar dig om du pallar ett äpple. Min gud säger i stället, ta två äpplen.

Syster Claire förstår nog inte att det är ett hälsotecken att den katolska kyrkan mister sitt grepp om folket. Hon tycks inte heller veta mycket om verkligheten och livet, kanhända var det därför hon flydde det in i ett kloster.

[www.svd.se]
Rubrik Medlem Läst av Postat

Philomena Lee - Klostret sålde mitt barn

Public Service 5559 26/01 18:38

Ärkebiskop John Charles McQuaid

Public Service 970 26/01 20:24

Ett katolskt utrotningsläger

Public Service 753 04/06 16:04

Re: Ett katolskt utrotningsläger

Anonym användare 602 06/06 15:00

Fler kvinnor går i kloster

Public Service 561 18/07 22:59

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 25
Web Analytics