Välkommen! Logga in Bli medlem

avancerad

Philomena Lee - Klostret sålde mitt barn

26/01 18:38
0 votes were received.
All visitors can vote.
Rate this post:

Martin Sixsmith berättar i artikeln "The Catholic church sold my child" i The Guardian, hur Philomena Lee som ogift mor tvingades ge upp sin son till irländska nunnor, som sålde honom vidare till rika amerikaner. I årtionden försökte hon hitta honom:

Det började med att vi råkade mötas på en nyårsfest 2004. Jag försökte lämna festen, men en kvinna sade att hon hade ett budskap till mig. Hon visste att jag hade varit journalist och hon hade en vän som behövde min hjälp för att lösa ett familjemysterium. Jag samtyckte till ett möte, och inledde ett femårig sökandet efter en man som jag inte kände.

Kvinnans väninna hette Jane. Hon var finansiell administratör från St. Albans, 30+, och hade gått igenom en känslomässig upplevelse. Strax före jul, hade hennes mor, Philomena, berusad på sherry, avslöjat en 50-årig hemlighet - hon hade en son som hon aldrig hade nämnt för någon. Jane sade att hennes försvunna broder borde vara omkring 50 år gammal och att han förmodligen bodde i Amerika. Orsaken till hemlighetsmakeriet var att han hade fötts utanför äktenskapet på Irland, vid en tid då sådant ansågs skamligt.

Lite senare träffade jag Philomena. Hon berättade att hon hade fött sin son i ett lantligt kloster vid Roscrea i Tipperary den 5 juli 1952. Hon var 18 när hon på marknaden mötte en ung man som bjöd henne på ett kolaäpple en varm höstkväll. "Jag hade just lämnat klosterskolan", sade hon med ånger i rösten: "Jag kom dit när min mamma dog när jag var 6 ½ år, och jag lämnade vid 18 utan att veta något om livet. Jag visste inte var barn kom från..."

När graviditeten blev uppenbar, gömde hennes familj undan Philomena i klostret. Efter att hennes barn, Anthony, blivit född, hotade priorinnan Philomena med fördömelse om hon någonsin andades ett ord om sin "syndiga hemlighet". Skräckslagen, teg hon i mer än ett halvt sekel: "I hela mitt liv jag kunde inte berätta för någon. Vi var så hunsade, det var en sådan synd. Det var en förfärlig sak att få barn utom äktenskapet... Under åren kunde jag tänka: 'jag kommer att berätta för dem, jag kommer att tala om det för dem', men det var så ingrott djupt i mitt hjärta att jag inte fick berätta för någon, att jag aldrig gjorde det."

Jag blev intresserad av att veta varför nunnorna hade varit så envisa om vikten av tystnad och hemlighetsmakeri. Svaret låg nästan säkert i vad som hände sedan.

Philomena var en av tusentals irländska kvinnor som skickades i kloster på 1950- och 1960-talet, och som togs bort från sina hem och familjer, eftersom den katolska kyrkan sade att ensamstående mödrar var så moraliska förfallna att de inte kunde få behålla sina barn. Så stark var kyrkans och ärkebiskop John Charles McQuaids makt, att staten bugade inför deras krav, och avsade sig ansvaret för dessa mödrar och barn till nunnorna. För dem var det inte bara en fråga om synd och moral, utan även om pund , shilling och pence. Då den unge Anthony Lee föddes, betalade den irländska regeringen den katolska kyrkan ett pund i veckan för varje kvinna i deras vård, och två shilling och sex pence för varje barn. Men det slutar inte där.

Efter förlossningen fick flickorna bara lämna klostret om de eller deras familj kunde betala nunnorna £ 100. Det var en betydande summa, och de som inte hade råd med det - de allra flesta - hölls kvar i klostret i tre år, där de arbetade i kök, växthus och tvättstugor eller för att göra radband och religiösa artefakter, medan kyrkan behöll vinsten av deras arbetskraft.

Ännu grymmare än så var att mödrarna fick ta hand om sina barn, utveckla sina band av moderlighet och tillgivenhet som skulle rivas sönder i slutet av deras tre åriga fängelsetid. Liksom alla de andra flickorna, fick Philomena Lee underteckna ett avsägelsedokument i vilket hon gick med på att ge upp sin tre-årige son och under ed svära: "Jag avstår för alltid varje anspråk på mitt barn och överlämnar honom till syster Barbara, Priorinna av Sean Ross Abbey. Syftet är att göra det möjligt för syster Barbara att adoptera bort mitt barn till någon som hon anser lämplig, i eller utanför landet. Jag förbinder mig vidare att aldrig försöka se, störa eller göra några anspråk på sagda barn i framtiden."

Philomena säger att hon kämpade mot att underteckna det hemska dokumentet. "Åh Gud, mitt hjärta. Jag ville inte förlora honom. Jag bara föll samman och bad dem att vara snälla och låta mig behålla honom. Ingen av oss ville ge upp våra barn, ingen av oss. Men vad annat kunde vi göra? De sade bara: " Du måste underteckna dessa papper."

Antony playing in Sean Ross Abbey before taken away from Philomena Lee

Anthony before leaving for America in december 1955

Anthony at Chicago airport in december 1955 with Mary who became his sister

"Jag minns att det var en söndag kväll... Jag är så ledsen, jag gråter nu när jag tänker på det..." Philomena grät när Anthony togs ifrån henne julen 1955. Hon fick inte veta att han var på väg bort, och fick inte ta adjö, utan såg honom bara läggas in i baksätet på en svart bil. När hon ropade till honom, dränkte motorljudet hennes röst, men hon var övertygad om att han stod upp och kikade genom bakrutan för att få syn på henne när bilen körde iväg.

Efteråt ville hennes far inte ta henne tillbaka, på grund av skammen: han hade sagt till vänner, grannar och Philomenas systrar att hon hade gett sig av och att ingen visste var hon var. Så i slutändan skickade kyrkan till Liverpool för att arbeta i ett av sina hem för kriminella pojkar.

Philomena utbildade sig till sjuksköterska, gifte sig 1959 och fick två barn. Hon längtade efter att berätta om deras förlorade bror, men kunde inte. Hon behöll sin hemlighet, men glömde aldrig sin son. " Åh, han var underbar", sade hon till mig. "Han var en härlig, mjuk, tyst pojke. Jag har aldrig glömt honom i hela mitt liv. Jag tänkte så ofta: "Jag undrar vad han gör? Har han farit till Vietnam? Lever han i slummen?" Jag visste bara inte vad som hade hänt honom..."

Slutligen, utan att berätta för någon, inledde Philomena ett ensamt, desperat sökande för att hitta honom. Hon for tillbaka till klostret i Roscrea flera gånger mellan 1956 och 1989 och bad nunnorna för att hjälpa henne. De vägrade varje gång, och påminde om att hon svurit att hon skulle "aldrig försöka se" sitt barn.

När jag 2004 gick med på att hjälpa henne söka efter Anthony, hade vi lite att gå på. Vi kände till hans födelsedatum och födelseort, men hans namn var säkert ändrat av hans adoptivföräldrar. Philomena hade fått höra att hennes son skulle tas till USA, men inte mycket mer.

Jag insåg tidigt i sökandet att den irländska katolska kyrkan varit engagerade i något som kan kallas en olaglig babyhandel. Från slutet av andra världskriget fram till 1970-talet , ansågs de tusentals själar som var i dess vård för att vara kyrkans egen egendom. Med eller utan deras mödrars samtycke, såldes de till högstbjudande. Varje år skeppades hundratals iväg till amerikanska par som betalade "donationer", som i verkligheten var betalning till nunnorna. Få om ens några kontroller gjordes av adoptionsföräldrarnas lämplighet - ärkebiskop McQuaids enda villkor var att de skulle vara praktiserande katoliker.

När rykten om kyrkans roll började avslöjades årtionden senare, försvann mycket av de komprometterande pappren under oklara omständigheter, och även idag bevakar kyrkan sina adoptionsarkiv strängt. Det krävdes ett mödosamt arbete genom passregister och pussel av flyktiga referenser i gamla tidningsartiklar för att upptäcka vad som hade blivit av Anthony Lee...

Doc och Marge Hess från St. Louis, Missouri uppfyllde McQuaid kriterier - de var goda katoliker, ett par omkring 40 år gamla, och Marges bror var biskop. Paret Hess hade redan tre söner, men de ville ha en dotter. Under mitt sökande kom jag i besittning av Marge Hess' dagböcker och kunde läsa hennes innersta tankar när hon flög till Irland i augusti 1955 för att be klosterpriorinnan och barnhemmet om en liten flicka. Jag läste hennes första intryck av den blyga tre år gamla Mary McDonald, som erbjöds till henne av priorinnan i Roscrea kloster. Och jag upptäckte det ödets nyck som fick henne att adoptera Anthony Lee .

När Marge lutade sig ner för att lyfta upp sin nya dotter i klostrets barnkammare blev hon charmerad av att se Marias bäste vän, en liten pojke i säckiga byxor, komma springande för att ge henne en kyss. Hon föll för honom på en gång. Den kvällen ringde hon sin man i St. Louis och frågade om det var OK att ta med två barn tillbaka i stället för ett.

Anthonys spontana uppvisning av tillgivenhet för Marge förändrade hans liv. I slutet av 1955 hade han och Mary flyttat från Irlands landsbygd till en ny tillvaro och nya identiteter. Han döptes Michael Hess och blev en A-student. Han var fysiskt attraktiv och begåvad, sprang längdlöpning och sjöng i skolans musikaler. Men han förföljdes av halvt ihågkomna visioner av sina första tre år på Irland och med en livslång längtan att finna sin mor. Åtskilda av ödet sökte mor och barn i decennier efter varandra, upprepade gånger motarbetade av nunnornas vägran att avslöja information, och var och en av dem ovetande om att den andre också längtade och sökte.

Michael blev en framgångsrik advokat, och en stigande stjärna i det republikanska partiets nationella kommitté, blev han hjärnan bakom partiets valstrategi, och införde reformer som höll dem vid makten i mer än ett decennium. När George Bush Sr blev president, gjorde han Mike till sin chefsjurist. Men Michael Hess var homosexuell. Han tvingades att dölja sin sexualitet i ett parti som var rabiat homofobiska. Han plågades av det dubbelliv han var tvungen att leva och av det faktum att hans arbete var att befästa makten för ett parti som plågade hans vänner och älskare.

Han plågades också av sin mors frånvaro och av den föräldralöses känsla av hjälplöshet: han visste inte var han kom ifrån, vem han var eller hur han skulle leva. Han kände sig oälskad av sin adoptivfar och adoptivbröder, han kände skuld över sin sexualitet och hade en rad stormiga relationer. En älskare brände sig själv till döds efter att Mike hade avvisat honom.

Men han var älskad av sin adoptivmor och den lilla flickan som följe med honom från klostret i Roscrea; hon blev hans livslånga vän och syster. Han hittade någon lycka i en långsvarit relation med en omtänksam , kärleksfull partner. Men han kunde aldrig finna inre frid. Han for tillbaka till Roscrea, först år 1977 och åter igen 1993 för att vädja till nunnorna för att berätta för honom hur han kunde finna sin mamma. De visade bort honom.

Anthony, now called Michael, at Sean Ross Abbey trying to find his mother

Vid sin återkomst till USA, hängav han sig åt alkohol, droger och ohämmad sexuell njutning. Hans beteende förde med sig en fruktansvärd rädsla för att avslöjas, vilket skulle göra honom omöjlig som senior republikansk tjänsteman, men han kunde inte låta bli. Under en av dessa helger smittades han med HIV.

Han och Pete, hans långsiktiga partner, våndades över deras framtid. Pete stod vid hans sida, men Michael hälsa började försämras. De fruktade det värsta, flög de till Roscrea 1993 för att göra en sista känslofylld vädjan till nunnorna ... men de vägrade fortfarande att tala om för honom var han kunde finna sin mor, eller för den delen hennes systrar och bror - hans mostrar och farbror - som bara bodde några miles nedför vägen.

I desperation frågade Mike priorinnan om han åtminstone kunde få bli begravd i klostret, om han skulle dö, han skulle skriva tillräckligt med information om sin gravsten för att hjälpa sin mor att förstå hans liv "om hon någonsin kommer och letar efter mig". Men vi vet att Mike inte gjorde detta - Philomena letade efter honom, återvände till Roscrea, för att söka efter spår av sin son...

Efter Michaels död i augusti 1995 gav dödsannonser i amerikanska tidningar viktiga ledtrådar i mitt sökande efter honom. Jakten på Michael tog mig genom statliga och kyrkliga arkiv, genom adoptionsbyråer, amerikanska universitets register och republikanska partikällor innan det ledde till slutet av spåret och berättelsens gripande och oväntad slut. Det påminde om en tragisk roman, skriven av Thomas Hardy, med alla sina sammanträffanden och missade möten och anklagelser om två skamliga epoker: Irlands 1950-tal och USA:s 1980-tal.

Förutom fallet med Mike och Philomena, upptäckte jag de andra tusentals förlorade "föräldralösa", vars liv förändrades för alltid av en kyrkas och en stats girighet och hyckleri. Liksom Michael, söker många av dem fortfarande efter sina föräldrar och genom dem, efter sin egen identitet.

Nu i 70-årsåldern, och fem år efter att för första gången ha besökt sin sons grav, är Philomena anmärkningsvärt fri från bitterhet. Hon har börjat att gå till mässan på nytt. Men hon klandrar sig själv för allt, för att ha gett bort sin son och för att inte ha talat ut om honom tidigare, när saker och ting kunde ha blivit annorlunda: "Om bara, om bara. Jag förbannar mig själv varje gång jag tänker på det. Om bara jag hade nämnt det för alla dessa många år sedan, då skulle han kanske inte... Åh Gud , det gör att mitt hjärta värker! Jag är säker på att det finns massor av kvinnor i denna dag - de är i samma situation som jag, de har inte heller sagt något. Det är det jag ångrar mest i mitt liv och jag måste bära det. Det är mitt eget fel och nu är det min sorg."

26 jan. 2014
Rubrik Medlem Läst av Postat

Philomena Lee - Klostret sålde mitt barn

Public Service 5566 26/01 18:38

Ärkebiskop John Charles McQuaid

Public Service 973 26/01 20:24

Ett katolskt utrotningsläger

Public Service 754 04/06 16:04

Re: Ett katolskt utrotningsläger

Anonym användare 602 06/06 15:00

Fler kvinnor går i kloster

Public Service 562 18/07 22:59

Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in

Användare Online

Gäster: 28
Web Analytics